face flickr twit Instagram icon small youtube4

 

DSC 0029

Sajt Polovni automobili je razgovarao sa gospodinom Zoranom Likićem, vlasnikom i direktorom servisa za hibridna vozila „Hybrid Servis L“, koji nam je dao odgovore na najčešća pitanja potencijalnih kupaca hibrida.

Naravno, tu su i saveti za vozače koji već poseduju auto sa hibridnim pogonom, odnosno potreban im je servis baterija za hibridna vozila.  

Da li se bavite isključivo hibridima ili „sređujete“ i baterije za električna vozila?

Trenutno se bavimo isključivo hibridnim vozilima i to samo onima sa nikl-metal hidrid (NiMH) baterijama. Međutim, od sledeće godine počećemo da se bavimo i litijum-jonskim baterijama. Situacija sa njima je malo komplikovanija, pošto se u velikoj meri razlikuju moduli za zamenu u zavisnosti od modela vozila, odnosno baterije. Stoga je neophodno prvo obezbediti određeni lager, što predstavlja solidnu investiciju pošto treba pokriti brojne modele, kao i mogućnost stabilnog snabdevanja modulima. Uglavnom, popravka hibridnih vozila svih vrsta nam je dugoročni plan.

Samo baterije ili popravljate i kvarove na ostalim delovima hibridnog pogona?

Popravljamo i mehaničke sisteme u hibridnim automobilima. Mada se retko dešava da kod hibrida marke Toyota i Honda dođe do nekog kvara.

DSC 0177

Čije su se baterije pokazale generalno najizdržljivijim?

Toyota – baterije u njihovim hibridima su se pokazale najizdržljivijim, bar kada su u pitanju nikl-metal hidrid baterije. Toyota koristi Panasonic baterije koje su se odlično pokazale. Sa njima u rangu su baterije u Citroen/Peugeot i Volksvagen/Porsche hibridima, koji takođe koriste nikl-metal hidrid baterije, japanskog proizvođača Sanyo.

Dok je recimo Honda sa modelom Civic koji se proizvodio od 2006. do 2011. godine već posle dve godine imala problem sa baterijom. Prozvođač baterija je takođe bio Panasonic, ali su baterije bile drugačije. Više je tu Honda pogrešila sa svojim softverom koji je dozvoljavao da se ta baterija suviše isprazni i to je vrlo negativno uticalo na bateriju.

Obično je kompjuter programiran tako da ne dozvoli da baterija nastavi da se prazni nakon što stigne do 30% kapaciteta, ali izgleda da je Honda u najboljoj nameri da poveća autonomiju/domet napravila grešku koja je negativno uticala na bateriju.

Honda je uočila tu grešku 2008. godine, pa je obavljena ispravka softvera 2009. kako bi se zaštitila baterija. Generalno, može da se kaže da su baterije u Hondinim hibridima iz perioda od 2006. do 2009. godine donekle lošije u odnosu na ostale, ali sa ispravkom softvera i sa poboljšanom baterijom kod modela Insight, negde od 2010. godine, Hondine baterije su se takođe odlično pokazale.

DSC 0180

Neki savet kupcima (starijih) polovnih hibrida?

Logično, treba proveriti bateriju. Mi imamo fabričku dijagnostiku za vozila više marki, kao što su Toyota, Honda, Citroen, Peugeot...

Međutim, za hibride marke Toyota imamo i poseban američki program za ispitivanje zdravlja baterije. Ispitivanje tim programom traje oko pola sata - ispituje se zdravlje baterije, između ostalog i tako što se prvo baterija napuni do kraja, pa se onda opterećenjem ispituje koliko dugo će da izdrži opterećenje.

Naravno, ovaj program pokazuje i koje ćelije su otkazale ili su pred otkazivanjem. Kod drugih hibrida možemo da vidimo probleme ili potencijalne probleme preko napona i otpora u baterijskim ćelijama, na kompjuterskoj kontroli i po greškama koje su zapamćene u kompjuteru koje je izbacila baterija ili neki drugi deo pogonskog sistema. 

Vozači ne treba da se plaše starijih hibrida, samo treba dobro proveriti bateriju. Naravno, ako je cena polovnog hibrida veoma povoljna, onda je vrlo verovatno baterija lošeg kapaciteta i kupci moraju da računaju na trošak sređivanja baterije, a visina tog troška zavisi od raznih faktora, kao npr. koliko je modula za zamenu.

Da li može da se obavi provera baterije na terenu ako je vozilo na auto-placu ili nije registrovano?

Radimo i proveru na terenu. Ali najtačniju proveru stanja baterije možemo da obavimo kod hibrida marke Toyota. Kada su ostali u pitanju, najprecizniji rezultati dobijaju se kada se baterija izvadi, kad se ispitaju sve ćelije i kada se obavi regeneracija. Onda može da se kaže koliki je kapacitet baterije.

Naravno, isto važi i kada je Toyota u pitanju, ali osnovni podaci mogu da se dobiju preko računara, dok preko pomenutog programa dobijamo znatno detaljnije informacije.

Koliko košta provera?

Provera košta od 20 do 50 evra. Sa izlaskom na teren je 50 evra, ali i to zavisi od udaljenosti i provere koja se obavlja. Provera je besplatna ukoliko nakon provere klijent odluči da kod nas radi popravku i regeneraciju baterije.

Koliko košta regeneracija baterije?

U zavisnosti od automobila regeneracija baterije košta od 300 evra, pa naviše.

Treba imati u vidu da regeneracija baterije traje 3 do 5 dana (tri do sedam ciklusa). Baterija mora da se izvadi iz auta, da se potpuno rasklopi, da se ispita i da se stavi na uređaj za regeneraciju. Naravno da to zavisi od baterije – nije ista procedura u svakom slučaju.

Na primer, cena kreće od 250 evra kada je u pitanju Toyota Yaris, koja ima 20 modula (za razliku od 28 kod modela Prius). Prius i Honda 300 evra, 400 evra za Peugeot i Citroen, za Porsche preko 500 evra pošto kod njega ima mnogo više ćelija i čitava procedura je komplikovanija.

Ove cene se odnose samo na regeneraciju baterije. Ukoliko je potrebno menjati i module, cena se uvećava u zavisnosti od broja modula koje je potrebno zameniti.

Istina, uglavnom to nije više od jednog ili dva modula ukoliko se vlasnik javi na vreme. Međutim, ukoliko je dugo vozio pod greškom i „iznurio“ bateriju, onda bude i više stradalih ćelija, odnosno modula.

DSC 0073

Koliko je efikasna regeneracija, odnosno koliko može da obnovi bateriju?

Garancija nakon regeneracije je 6 meseci. Mislim da je to čak sasvim solidno, jer koliko vidim sad i za male uređaje koji imaju ugrađene baterije daju do dve godine garanciju na sam uređaj, ali samo šest meseci za bateriju koja je potpuno nova.

Vlasnici mogu posle regeneracije da očekuju da ih baterija dobro služi 4, 5 i više godina. Naravno, uvek može neka druga ćelija da crkne, mada se to se retko dešava jer se nakon regeneracije povećao ukupan kapacitet baterije.

Inače, kapacitet se u nekim slučajevima skoro duplira prilikom regeneracije - vrati se na nekih 80%, 85% do 90% kapaciteta nove baterije. Tako su vozači mirni sledećih 3 do 5 i više godina.

Kakvo je stanje kada su u pitanju stariji hibridni automobili, kao npr. Honda Civic iz 2004, Honda Insight iz 2002. i slično? 

Honda Civic hibrid starija od 2006. godišta je prava retkost. Gotovo da ih nema. Isto važi i za model Insight. Generalno, hibridi iz npr. 2002. do 2004. godine imaju toliko nisku cenu da se vlasnicima prosto ne isplati ulaganje u sređivanje baterije. Troškovi regeneracije baterije plus zamena modula koji su crkli kod tih hibrida uglavnom nema ekonomsku isplativost.

Međutim, kada je u pitanju starija Toyota Prius, situacija može drastično da se razlikuje. Njih ima više kod nas i nije nikakav problem da im se sređuje baterija. Nema tu neke velike razlike između generacija Prius II, Prius III i Prius IV. Baterije su im skoro iste, a i ceo hibridni sistem im je prilično sličan.

DSC 0125

Kako vozač na vreme da primeti da nešto nije u redu sa baterijom?

Prvo će da primeti po većoj potrošnji goriva. A može i da primeti na displeju ukoliko prati prikaz u realnom vremenu koliko pogonski sistem koristi električnu energiju, a koliko klasičan motor. I to se naročito primeti prilikom oštrijeg ubrzavanja kada pomoć elektromotora traje sve kraće i kraće. Takođe, prilikom kretanja primećuje se da se skraćuje udaljenost koja može da se pređe samo na struju.

Naravno, i automobil može sam da prijavi greške, odnosno da upozori vozača da nešto nije u redu sa baterijom.

Kada dođe do značajnijeg pada kapaciteta baterije, neki vozači se odlučuju da obave regeneraciju i/ili popravku, dok neki uopšte ne znaju da baterija može da se sredi na ovaj način i da tako mogu značajno da produže radni vek baterije, te nastavljaju da voze.

Tako polako ali sigurno i bespovratno uništavaju bateriju. Dakle, što se duže vozi sa baterijom koja je zrela za regeneraciju ili zamenu modula, izaziva se sve veća šteta.

Naravno, „reakcija“ vlasnika zavisi i od starosti vozila, odnosno činjenice da li je istekla garancija. Ukoliko je garancija na bateriju istekla, kod starijih vozila njeno sređivanje u ovlašćenom servisu može da bude skupo u nekim slučajevima.

Naravno, sve zavisi od slučaja do slučaja. Mi bar za sada govorimo o hibridima sa nikl-metal hidrid baterijama koje mogu da se regenerišu. Ne rade ni svi neovlašćeni servisi na isti način. Neki, da bi što nižom cenom privukli mušterije, urade samo minimum - električar otvori bateriju da ispita koji je modul crkao i onda samo ugrade polovni modul, pri čemu ne urade regeneraciju, ne urade balansiranje baterije da ujednače napon, itd.

To na određeno vreme reši problem, ali ne reši ga na duži period zato što drugi moduli dobiju memorijski efekat i onda ne mogu da iskoriste pun kapacitet. Kompjuter reaguje i samim tim manje štedi gorivo.

Stoga je važno da se baterija kvalitetno sredi. Imamo iskustva sa hibridima koji su prešli 500.000-600.000 kilometara i kod kojih je crkla samo jedna ćelija. Tada je neophodno da se zameni ceo taj modul, da se regeneriše kompletna baterija i nakon toga to vozilo pokazuje izuzetne rezultate po pitanju potrošnje i može da se koristi još godinama.

 

Izvor: Polovniautomobili.com

 

Toyota Motor Europe je na Kenshiki forumu 2022., istakla svoju misiju koja podrazumeva ostvarivanje ugljenične neutralnosti do 2040.

Shodno tome, japanska kompanija je skinula veo s nekih novih električnih i hibridnih modela u okviru Toyota i Lexus brendova. Pored toga, s poslovanjem će započeti proizvodnja baterija na Starom kontinentu, koje će se naći u novom C-HR priključnom hibridu. U skladu s aktuelnim trendovima, Woven Planet projekat je akcenat stavio na pristup „softver na prvom mestu“ kada je reč o razvoju elektrifikovanih vozila, pruživši nam dublji uvid u Woven City, „test poligon za prevoz budućnosti“.

Tržišni udeo Toyote Motor Europe je porastao na rekordnih 7,3 odsto tokom 2022., što je suficit od 0,9 odsto u odnosu na prethodnu godinu, tako da je japanski proizvođač utvrdio drugu poziciju na listi najprodavanijih automobilskih marki u Evropi.

new lfa

 

Rukovodioci Toyotinog evropskog ogranka su prošle sedmice na godišnjem Kenshiki forumu s nama podelili najnovije informacije u vezi s razvojem novih proizvoda, s naglaskom na viziji budućnosti i strategiji na planu napredne tehnologije. „Kenšiki“ na japanskom znači „spoznaja“, a ovogodišnji događaj, kojem je prisustvovalo preko 250 medija, bio je fokusiran pre svega na ugljeničnu neutralnost i tekuću transformaciju kompanije u provajdera prevoza.

Ugljenična neutralnost do 2040.

Nadovezujući se na prošlogodišnji plan u vezi s potpunim neutralisanjem emisije COsvih vozila japanske kompanije u EU, Velikoj Britaniji i zemljama EFTA-e do 2035., plan Toyotinog evropskog ogranka je izneo njegov predsednik i generalni direktor, Met Herison.

Generalno, pod lupom su dve ključne oblasti: na prvom mestu ugljenična neutralnost, kao i način na koji kompanija planira da je ostvari u oblasti poslovanja, a na drugom mestu transformacija iz kompanije koja proizvodi i prodaje automobile u pružaoca usluga u sferi mobilnosti.

Cilj kompanije je da sve proizvodne pogone u Evropi učini ugljenično neutralnim do 2030. Pristup Toyote u ovoj oblasti je višestruk, minimizujući potrošnju energije gde god je to moguće, prebacujući se na obnovljivu energiju i implementirajući brojne „kaizen“ inovacije, koje su u službi redukovanja emisije ugljen-dioksida ili njene potpune eliminacije.

Dr Gil Prat, glavni naučnik u Toyota Motor Corporation i šef Toyotinog istraživačkog instituta, pružio je praktičan uvid s naučnog aspekta, koji stoji iza Toyotinog globalnog pristupa dekarbonizaciji. Suština je u korišćenju višestrukih tehnologija elektrifikacije, kako bi se maksimizovalo smanjenje emisije ugljenika, kroz optimizaciju eksploatacije oskudnih resursa. Toyotina multitehnološka strategija prepoznaje komplementarne prednosti vozila na baterije, kao i vozila pogonjenih vodonikom, kada je o nultoj emisiji reč. Zbog aktuelne nestašice i visokih troškova vezanih za materijale koji se koriste za baterije, uz odsustvo odgovarajuće infrastrukture, najbolje je koristiti kombinaciju baterijskih, „plug-in“ hibridnih i hibridnih vozila u cilju smanjenja emisije COu narednih 10 do 15 godina.

Moramo uraditi ono što je najbolje za životnu okolinu, a to podrazumeva izvlačenje maksimuma iz svake proizvedene baterijske ćelije, kaže dr Prat, odnosno zemenjivanje što većeg broja neelektrifikovanih vozila elektrifikovanim, rukovodeći se jednim osnovnim principom, a on glasi „ugljenik je neprijatelj, a ne sam pogonski sklop“.

Toyota Motor Europe očekuje prodaju od 1,1 miliona vozila na evropskom tržištu u 2022., što je mali ali važan porast u odnosu na prethodnu godinu, kada je plasman opao za 12 odsto. Ostvarivanje rekordnog tržišnog udela od 7,3 odsto na Starom kontinentu, ujedno je doprinelo porastu od 0,9 procentnih poena. Ovaj tržišnih zamah može pre svega da se zahvali raznolikoj ponudi elektrifikovanih modela automobila, na koje se odnosi ukupan evropski miks od oko 66 odsto ukupne prodaje.

Toyota Prius Plug-in Hybrid

Peta generacija Priusa dolazi atraktivnija i naprednija nego ikada ranije, a ono što je u centru pažnje je unapređeni „plug-in“ hibridni pogonski sklop.

Na Starom kontinentu, kupci će moći da priušte isključivo ovu verziju, koja pruža čisto električni domet od 69 kilometara, uz emisiju ugljen-dioksida od samo 19 grama po pređenom kilometru.

Mada i na fotografijama izgleda više nego dobro, novi Prius uživo zaista deluje izuzetno poželjno, ispisujući novo poglavlje na planu inovativnog inženjeringa i dinamičnog dizajna.

Jasno je da je Toyota posvećena ugljeničnoj neutralnosti, a Prius je praktično pionir kada je reč o uvođenju hibridne tehnologije na tržište, značajno doprinevši tranziciji ka nultoj emisiji. Novi „plug-in“ model priču podiže na još viši nivo, učvršćujući multitehnološki portfolio, koji uključuje i baterijske i automobile pogonjene vodoničnim gorivnim ćelijama.

Bilo da se radi o gradskoj vožnji ili dužim putovanjima, novi Prius pruža više, pre svega zahvaljujući snažnijem motor generatoru i dvolitarskom agregatu s unutrašnjim sagorevanjem, koji kombinovano isporučuju 223 ks.

Stajling je atraktivniji i dinamičniji nego ranije, sa siluteom tipičnom za kupe modele, što neizbežno budi emocije. Novajlija počiva na drugoj generaciji GA-C platforme Toyotine nove globalne arhitekture (TNGA), što podrazumeva uštedu na masi i bolju krutost konstrukcije.

Nova, peta generacija hibridnog sistema ostvaruje evoluciju po svim pitanjima kada govorimo o vozačkom iskustvu, obezbeđujući više snage uz poboljšanu efikasnost. Dvolitarski benzinac isporučuje 152 ks, i deluje u sinergiji s novim elektromotorom od 163 ks (120 kW), pozicioniranim u sklopu menjača i diferencijala. Ukupna maksimalna izlazna snaga iznosi 223 konja, što je značajno više u odnosu na 122 ks aktuelne generacije.

Svakodnevna vožnja može gotovo 100-odstotno da se obavlja u električnom režimu, jer baterijska autonomija iznosi 69 kilometara, zahvaljujući litijum-jonskoj jedinici kapaciteta 13,6 kWh. Ćelije s većom energetskom gustinom omogućavaju optimizovan baterijski paket, dovoljno kompaktan da bude instaliran ispod zadnje klupe, što neminovno obezbeđuje nižu tačku težišta.

U smislu ostvarivanja cilja koji nalaže maksimalnu efikasnost, obnovljiva energija može biti generisana opciono uz pomoć solarnih ćelija na krovu, koje mogu osigurati osam kilometara vožnje čisto na električni pogon svakog dana. Kada je automobil parkiran nekoliko dana, solarne ćelije mogu u potpunosti napuniti bateriju.

Dakle, konstatovali smo da je dizajn karoserije bez dileme atraktivan. Klinasta forma koja je karakterisala Prius od druge generacije sada je evoluirala, donoseći elekgantnije i modernije linije. Ne treba da čudi što silueta deluje uglađenije i aerodinamičnije, jer je visina vozila spuštena za 50 milimetara, dok je vrh krova pomeren unazad, a ukupnom utisku značajno doprinose naplaci čiji prečnik ide do 19 cola.

Suvišne linije i površine su odbačene, što je ostavilo prostora za čist sveopšti dizajn, inspirisan prirodnim protokom vazduha. Takođe, međuosovinsko rastojanje je produženo za 50 milimetara u odnosu na prošlu generaciju, dok je ukupna dužina vozila smanjena za 46 milimetara, na 4,6 metara.

U isto vreme, novajlija je 22 milimetra širi u odnosu na prethodnika, što doprinosi  opštoj dinamičnijoj pojavi.

Kada govorimo o enterijeru, prostran kabinski prostor obezbeđuje uživanje u vožnji i dobru zabavu, eksploatišući novi „Island Architecture“ okvir, podeljen u tri zone: okruženje, vozački modul i plutajući panel instrumentacije.

Što se okruženja tiče, ono je kako za vozača tako i putnike prostrano, a krase ga stilski izražajni i kvalitetni materijali. Vozački modul je zasnovan na sedmoinčnom TFT LCD ekranu, koji se nalazi direktno  u vidnom polju, što doprinosi boljoj bezbednosti, jer nema potrebe da vozač spušta pogled s puta. Kada je u pitanju novodizajnirani panel instrumentacije, on prioritet stavlja na komfor, čistu postavku s minimalnim odvraćanjem pažnje vozača, upotrebljivost i formu. Kombinuje diskretan centralni displej i tanke kontrolne jedinice klima uređaja, dok je osvetljenje panela instrumentacije povezno s notifikacijama koje šalje Toyotin Safety Sense sistem, upozoravajući vozača kroz promene boje.

Od svog lansiranja 1997., Prius je prešao zaista dug put, sve do pete generacije koja je pred nama, podižući lestvicu na primetno viši nivo. Prvobitni model je bio pionir u oblasti elektrifikacije, kao prvo velikoserijsko hibridno vozilo.

Ukoliko izvršimo detaljniju inspekciju, uvidećemo da je nova hibridna tehnologija izvršila značajan proboj. Idemo redom… Posebno skrojena 1,5-litarska VVT-i jedinica i kompaktni elektromotor s visokim maksimalnim obrtnim omentom, obezbedili su performanse uporedive s postojećim automobilima slične veličine, ali uz pružanje dvostruko bolje efikasnosti.

Shodno tome, Prius je postao „Japanski automobil godine“ 1997/1998., pre nego što je stupio na svetsku pozornicu 2000., kada je započet izvoz. Suvišno je reći da je Toyotin hibrid vrlo brzo uspostavio bliske veze s ekološki osvešćenom klijentelom u Evropi i Sjedinjenim Američkim Državama.

Potpuno nova druga generacija Priusa je lansirana 2003., s novim standardima na planu aerodinamike i koeficijentom otpora vazduha od samo 0,26. Tada je kreirana kultna klinasta karoserijska forma, što je bio rezultat prelaska na hečbek format. Ovaj model je osvojio titulu „Evropskog automobila godine 2005.“.

Hibridna tehnologija je ubrzano napredovala, tako da je novi pogonski sklop u drugoj generaciji Priusa pružao 15 odsto bolju efikasnost, uz 50 odsto više snage iz elektromotora. Unapređen baterijski paket smanjene mase je obezbeđivao više energije, što je Priusu omogućilo da se po prvi put kreće na čisto električni pogon.

Verna prvobitnoj misiji kao inspiraciji za novi stil motorizovanog prevoza, druga generacija Priusa je ostvarila prodaju koja je probila barijeru od milion primeraka, što je značajno uticalo na smanjenje emisije ugljen-dioksida širom sveta.

Toyotina vodeća pozicija u oblasti hibrida je dodatno pojačana 2009., kada je svetlost dana ugledala treća generacija Priusa, koji je na scenu stupio kao tehnički najnapredniji svetski „mejnstrim“ automobil, smanjujući potrošnju za dodatnih 10 odsto, uz redukovanje emisije COza 14 odsto, zahvaljujući smanjenom koeficijentu otpora vazduha i većem 1,8-litarskom agregatu i redizajniranom elektromotoru.

Samim tim, kupci su mogli da uživaju u uglađenijoj „hibridnoj“ vožnji, da bi „Plug-in“ model stupio na scenu 2012., kao jedan od prvih automobila u Evropi s dotičnim pogonskim sistemom, čije su baterije mogle da se pune iz spoljnog izvora. S čisto električnim dometom od 25 kilometara i efikasnošću vodećoj u segmentu, prvi Prius Plug-in Hybrid je postavio nove standarde u oblasti ekološki podobnog prevoza.

Toyotin pulen je nastavio svoju pionirsku ulogu i s četvrtom generacijom, lansiranom 2015., kao prvo vozilo na novoj TNGA platformi. Ova arhitektura je zaslužna za to što je Prius, kao i mnogi modeli koji su usledili, bio zabavniji za vožnju s nižom takom težišta, uz kvalitetniju vozačku poziciju i smanjeno naginjanje karoserije. Poboljšana upravljivost je takođe bila u igri, zahvaljujući upotrebi čelika visoke čvrstoće, koji je „školjku“ četvrte generacije Priusa učinio 60 odsto krućom u odnosu na prethodni model.

Još jedna inženjerska prekretnica je vezana za četvrtu generaciju Priusa. Naime, radi se o novom motoru s unutrašnjim sagorevanjem, koji isporučuje maksimalnu toplotnu efikasnost od 40 odsto, što je najviša vrednost postignuta u oblasti serijskih benzinskih agregata. Nova „plug-in“ hibridna verzija je takođe lansirana s čisto električnim dometom od 45 kilometara, uz emisiju ugljen-dioksida od 28 grama po kilometru.

Naravno, naredno poglavlje u istoriji Priusa, započeće s petom generacijom s kojom smo imali prilike da se upoznamo u Briselu.

Toyota bZ Compact SUV Concept

Električni koncept japanske marke odlikuje čist dizajn, kombinovan s ekološki održivim materijalima. Kreiran je u Evropi od strane Toyotinog evropskog centra za dizajn i razvoj u Francuskoj, pružajući uvid u naredno pogavlje bZ električne porodice. Toyota planira da lansira šest bZ modela na Starom kontinentu do 2026.

Ova nova studija, premijerno predstavljena u Briselu, pozicionirana je u C SUV segmentu, najvećim u Evropi. Baterijski bZ Compact SUV Concept, pored C-HR Prologuea, na najbolji način ilustruje multitehnološki pristup japanskog proizvođača, koji budućim kupcima pruža mogućnost da budu deo armije koja je u službi redukovanja emisije ugljenika, uz zadovoljenje različitih potreba i osiguravanja održivosti kroz proširen prodajni portfolio.

Toyotu bZ Compact SUV Concept je dizajnirao tim Toyotinog evropskog dizajnerskog centra u Francuskoj, kao čisto električni model naprednog stajlinga. Ovaj pristup, po japanskoj kompaniji, naglašava dualni karakter vozila, što uključuje minimalistički dizajn i vitalnost svojstvenu za budućnost. Koncept naravno najavljuje model nulte emisije, koji koristi održive materijale čija proizvodnja ima nizak negativni uticaj na životnu sredinu. Dinamične performanse, vrhunska tehnologija i atraktivan izgled se podrazumevaju. Prestižan stajling se nastavlja i u unutrašnjosti vozila, s premijum finišem koji rezultira prepoznatljivim dizajnom. Ono što je primetno je da je dizajnerski tim u priču uključio i nekoliko ekoloških detalja, poput sedišta presvučenih biljnim i recikliranim materijalima, u skladu s „Beyond Zero“ temom.

Lexus Electrified

Lexus ima plan da iskoristi mogućnosti elektrifikacije u cilju poboljšanja performansi svojih modela.

Ono što Toyotina luksuzna filijala takođe nastoji da implementira su baterije s najboljim odnosom snage, performansi, veličine, cene i izdržljivosti. 

Novi električni SUV RZ 450e je u misiji da bude najefikasniji model u segmentu s potrošnjom od 16,8 kWh na 100 kilometara i ostvarivanjem autonomije od 440 kilometara. Takođe se očekuje da će baterija od 71 kWh zadržati 90 odsto svog kapaciteta nakon 10 godina upotrebe.

Lexus je postavio kurs koji podrazumeva razvoj novih tehnologija i vozila s akcentom na potencijalu koji donosi elektrifikacija, ne samo na planu poboljšanja energetske efikasnosti i redukovanja emisije, već i kada je reč o isporučivanju mnogo boljih performansi, dinamike i vozačkog angažmana.

Na Kenshiki forumu u Briselu, dobili smo ažurirane informacije u vezi s napretkom u okviru Lexus Electrified programa, planova vezanih za elektrifikaciju i putu ka ostvarivanju ugljenične neutralnosti. Ono što je takođe u centru pažnje su inovativni dizajn i inženjering  koji će krasiti modele nove generacije. 

Paskal Ruš, potpredsednik Toyote Motor Europe zadužen za Lexusov evropski ogranak, potvrdio je da će na koncu baterijski pogonjena vozila preuzeti primat, ali se u isto vreme osvrnuo na izazove vezane za infrastrukturu i ograničene resurse. Lexus će nastaviti da razvija čitav niz tehnologija elektrifikacije za hibridna, „plug-in“ hibridna i baterijski električna vozila, da bi ispunio različite potrebe kupaca i uslova na planu ekologije koji vladaju širom sveta.

„Kompletan budući razvoj će biti baziran na principu iskorišćavanja elektrifikacije u smislu obezbeđivanja vrhunskog vozačkog iskustva. Mi želimo da naša vozila pruže istinsko zadovoljstvo u vožnji“, rekao je on. 

Lexus je bio pionir u oblasti elektrifikacije u premijum segmentu, lansiravši hibridni RX 400h SUV 2005. Od tada, ova japanska marka je proširila tehnološke barijere u cilju ostvarivanja boljih performansi i bolje efikasnosti, stekavši u međuvremenu nenadmašno iskustvo kada je reč o razvoju ključnih komponenti za električna vozila, uključujući motore, baterije i kontrolne jedinice. U isto vreme, Lexus je popularizovao hibride kroz rastuću ponudu modela, što je generisalo prodaju od preko 2,3 miliona primeraka širom sveta. Danas, više od 90 odsto novih Lexusa koji se prodaju u Evropi su s hibridnim pogonom.

Da bismo shvatili ambicije japanskog premijum proizvođača, treba reći da on razvija novo globalno sedište u Šimojami u Japanu, kompleksu koji će biti dom svih razvojnih disciplina, s dizajnerima i inženjerima koji sarađuju jedni s drugima, kako za crtačkim stolovima, tako i test stazama. 

Lexus Electrified Sport predstavlja viziju budućnosti japanske marke kada je reč o sportskoj perjanici s baterijskim pogonskim sklopom. On je epitom nastojanja kompanije da kreira elektrifikovane automobile s autentičnom performantnom dimenzijom. Organske površine ovog automobila su u misiji uspostavljanja novog Lexusovog identiteta u segmentu baterijski električnih automobila, inspirisane brzinom i akrobatskom uglađenošću. Očekivani sprint do „stotke“ ovog modela traje oko dve sekunde.

Baterije koje se nalaze u novim Lexusovim hibridima i „plug-in“ hibridima osiguravaju sasvim solidne sposobnosti po pitanju čisto električne vožnje, ali se zadržavaju kompaktnim da bi se izbegli „penali“ koje donosi suvišna masa, troškovi i kompromitovanje unutrašnjeg prostora vozila. Isti princip se primenjuje i na čisto električne model, s inteligentnom skrojenom baterijom od 71,4 kWh u budućem RZ 450e SUV-u, koji bi trebalo da ostvari vodeću efikasnost u segmentu, s potrošnjom od 16,8 kWh na 100 kilometara, što u isto vreme obezbeđuje autonomiju od 440 kilometara u kombinovanom WLTP ciklusu. 

Kvalitet i bezbednost novih Lexusovih baterija nisu zasnovani samo na njihovom dizajnu i strukturi, već i na sistemu praćenja koji detektuje prekomerno zagrevanje sve do svake pojedinačne ćelije. Upotreba neprovodljivih rashladnih tečnosti prevenira rizik od zapaljenja, dok sam dizajn baterije sprečava formiranje degradirajućih supstanci na anodi, što može negativno da utiče na životni vek baterije. Zahvaljujući ovim merama, u Lexusu tvrde da će baterija novog RZ-a zadržati 90 odsto prvobitnog kapaciteta nakon 10 godina eksploatacije.

U okviru priče o Lexusu nikako ne smemo zaobići nove sisteme koji su u službi optimizacije dinamičkog potencijala elektrifikovanih pogonskih sistema. DIRECT4, koji se pojavljuje u novim RX 500h i RZ 450e modelima, tehnologija je koju ekskluzivno nudi Lexus. Radi se o sistemu koji instantno uravnotežava obrtni moment koji se šalje na prednju i zadnju osovinu, što pruža maksimalno prijanjanje u svim uslovima vožnje, linearno ubrzanje i poboljšano ponašanje vozila u krivinama. Naravno, profitiranje se ogleda i u dominantnijim performansama i voznim osobinama, što rezultira kvalitetnijim komformom, posebno za putnike na zadnjim sedištima. 

One Motion Grip je sistem upravljanja bez direktne mehaničke veze. Debitovaće na novom RZ 450e, transformišući vozačko iskustvo i u isto vreme eliminišući potrebu za „motanje“ volana u stilu „ruka preko ruke“, tako da će manevri biti obavljani lakše i preciznije. Tako to zvuči u teoriji, a u praksi, jedva čekamo da ga i sami isprobamo. Agilnost pri niskim brzinama i stabilnost pri brzinama na auto-putu, takođe su poboljšane.

Mnogi vozači sa setom posmatraju odlazak manuelnih menjača u „večna lovišta“. Ipak, Lexus je istražio stvari na ovom polju kada je reč o električnim vozilima, pokrenuvši projekat koji je u međuvremenu uznapredovao. Testno vozilo je UX 300e kompaktni SUV, opremljen ručicom menjača i papučicom kvačila?! 

Takaši Vatanabe, glavni inženjer Lexus Electrifieda, približio nam je kako stoje stvari s ovom tehnologijom: „Gledano spolja, ovo vozilo je tiho kao i bilo koji drugi elektromobil. Međutim, vozač je u prilici da doživi iskustvo vožnje s manuelnim menjačem. Radi se o sistemu baziranom na softveru, tako da se on može programirati na način da reprodukuje angažman u vožnji različitih tipova vozila, ostavljajući vozaču da odabere željeno mapiranje.“

S DIRECT4 i One Motion Grip sistemima, Lexus je u prilici da istraži nove mogućnosti na planu individualnog krojenja performansi, tako da će svaki vozač moći da personalizuje sopstveno vozačko iskustvo.

Toyota C-HR Prologue

Peta generacija Toyote Prius ispisuje novo poglavlje u ulozi pionira na planu inženjerske inovativnosti i dinamičkog dizajna, negujući tradiciju začetu pre četvrt veka.

Na Salonu automobila u Parizu 2014., došlo je prvog signala da Toyota priprema lansiranje potpuno novog žanra vozila u okviru C segmenta. Naime, tada je predstavljen C-HR koncept. Pre nešto više od dve godine, ova studija je postala realnost, a s novim modelom, Toyota je plasirala automobil koji nije bio spreman na kompromise. 

Ove, 2022. godine, postavljen je novi izazov: kako postaviti Toyotu C-HR na još viši nivo? Odgovor na ovo pitanje dolazi u vidu C-HR Prologuea, demonstracije bliske budućnosti.

I ovaj model je „rođen“ u EDToyotinom dizajnerskom centru na jugu Francuske, baš kao i aktuelni serijski model.

Budući da će novi serijski model izgledati gotovo identično kao koncept za očekivati je da kao efekat ima neminovno okretanje glava na ulicama. Šta je ono što dodatno možemo očekivati, pored dizajna koji nikoga ne ostavlja ravnodušnim, i koji je ostao veran prvobitnoj DNK?

Novi C-HR će biti sofisticiraniji, uz zadržavanje poslovične provokativnosti. Prologue koncept demonstrira svojevrsnu dihotomiju kvaliteta, koju retko pronalazimo u jednom modelu automobila. Veći točkovi s kraćim prepustima naglašavaju mišićav stav, iz bilo kog ugla da posmatramo vozilo. U isto vreme, mada je sportski moment izraženiji, Toyota je poradila na povećanju prostora unutar kabine. 

Toyota C-HR Prologue odbacuje statične linije, usvajajući precizniji i više organski dizajnerski jezik, izgrađen na temelju dve naizgled suprotstavljene vrednosti. Ovaj svojevrsni dinamički opseg naglašava kontrast između fluidnosti i oštrine, koji teško da smo imali prilike da vidimo kod nekog drugog modela automobila. Ono što je takođe primetno je da koncept u priču uvodi i treću nijansu, tako da imamo posla s tri-kolor opcijom.

Naravno, novi C-HR će takođe biti posvećen ugljeničnoj neutralnosti, proširujući elektrifikaciju u najkonkuretnijem tržišnom segmentu u Evropi. To znači da će biti dostupan „plug-in“ hibridni model s baterijama proizvedenim u Evropi, pored tradicionalne hibridne verzije koja predstavlja stub prodaje.

Izvor: Pavle Barta / Auto Moto Show

100 NAJPOUZDANIJIH AUTOMOBILA OVE DECENIJE

 

Na ovom portalu pričamo o dizajnu, novitetima, tehnologijama, konceptima, a retko se osvrnemo na automobile koji su već nekoliko godina na tržištu, a još ređe na polovne automobile. U poslednje vreme smo prebacili fokus malo i na njih, a danas vam donosimo listu 100 najpouzdanijih automobila u poslednjih 10 godina.

 

a78850c9d710a04f509a816cd0a68746

 

Do podataka se došlo istraživanjem nekoliko evropskih osiguravajućih kuća i upoređivanjem broja reklamacija za određene modele, kao i do težine reklamacije, to jest veličine kvara. Pre nego što pogledate tabelu, sortirajte sami za sebe Japance, Nemce, Šveđane, Britance, Koreance i Francuze. Šta god da ste pomislili, verovatno niste u pravu.

 

Prvo želimo da čestitamo Hondi Accord, koja se našla na prvom mestu, kao i proizvođačima Honda, Nissan i Toyota, koji imaju po dva automobila u prvih 10. Drugo čestitke Japancima kao celini jer su svih prvih 10 automobila njihove proizvodnje, kao i 16 od 20 na listi top 20 najpouzdanijih automobila. Najviše plasiran model van Japana je britanski Jaguar X-Type koji je na 13. mestu, a Nemci se pojavljuju tek na mestu broj 25.

Volvo S/V40 je najviše plasiran švedski proizvođač na 15. mestu, kod je Ford, sa modelom Ka, na 22. Hyundai Lantra je bila nosilac za Koreance, a Citroen Xsara, prvoplasirani Francuz, na poziciji 26.

 

Posebne čestitke Toyota-i. Toyota koja ima ambicije da postane najveći svetski proizvođač automobila, definitivno zaslužuje da uspe, barem po rezultatima sa ove liste. Ima 2 mesta u prvih 10, ali i poziciju 11. sa Lexus IS 200, 14. sa Landcruiser-om, 19. sa Carina E, 21. sa Lexus 400 – šest automobila u najboljih 21. Ovo samo potvrđuje priče o Toyota-i, a to je da već dugo prave odlične automobile, pa su se i dugogodišnje serije kao Celica i Corolla našle na ovoj listi. Ti automobili se prave već više od 30 godina u ogromnim količinama.

Pouzdanost je često osobina koja će vam pomoći da se odlučite za određen model, pre nego za neki drugi, ali i kada se gleda ukupno stanje na tržištu, ovo bi trebalo da vam bude jedan od važnijih faktora. Japanski modeli možda nemaju „harizmu“, ali će vam uštedeti gomilu novca i vremena.

 

Top 10 najpouzdanijih automobila ove decenije

1. Honda Accord – Odličan paket, odlična izrada, više nego prosečan porodični automobil. Odlični motori i povraćaj uloženog.
2. Subaru Forester – Ne baš off road automobil, više karavan sa sportskom crtom, u odličnoj kombinaciji.
3. Mazda MX-5 – Skica modernog roadster automobila, sa odličnim upravljanjem i fantastičnim motorima.
4. Mitshubishi Carisma – Protivno imenu, nije mnogo interesantan za vožnju, pa ni za gledanje, ali to nije poenta. Automobil koji vas neće izneveriti.
5. Toyota Yaris – Najbolje što supermini segment može da ponudi. Dovoljno prostora, dobri motori. Verovatno najbolji mali automobil koji možete da kupite.
6. Honda Civic – Odlična izrada, dobri motori su samo deo onoga što ovaj automobil nudi. Civic je jedan od najprostranijih malih automobila.
7. Nissan Almera – Možda izgleda dosadno, ali je veoma praktičan za manju porodicu kojoj treba pouzdan auto sa velikim gepekom.
8. Honda CR-V – Dokaz da 4x4 ne mora da bude ogroman. Fleksibilan, lak za vožnju i posedovanje.

9. Toyota RAV4 – Retko koji automobil sa pogonom na 4 točka je toliko zabavan za vožnju. Skup kao polovan, ali vredi.

10. Nissan Micra – Favorit većine evropskih auto škola. Izdržljiv, relativno prostran, lak za upravljanje i vožnju po gradu.

 

Evo i cele liste top 100 najpouzdanijih automobila ove decenije:

1. Honda Accord
2. Subaru Forester
3. Mazda MX-5
4. Mitsubishi Carisma
5. Toyota Yaris
6. Honda Civic
7. Nissan Almera
8. Honda CR-V
9. Toyota RAV4
10. Nissan Micra
11. Lexus IS 200
12. Mazda 626
13. Jaguar X-Type
14. Toyota Landcruiser
15. Volvo S/V40
16. MINI (BMW)
17. Suzuki Vitara
18. Mazda 323
19. Toyota Carina E
20. Saab 9-5
21. Lexus LS400
22. Ford Ka
23. Rover 45
24. Hyundai Lantra
25. Mercedes SLK
26. Citroen Xsara
27. Ford Cougar
28. Subaru Impreza
29. Skoda Octavia
30. Audi A4
31. Nissan Primera
32. Toyota Avensis
33. Volvo 850
34. Vauxhall Corsa
35. Seat Toledo
36. Volkswagen Golf
37. Daewoo Lanos
38. Fiat Brava
39. Hyundai Coupe
40. Mitsubishi Shogun
41. Rover 25
42. Mercedes CLK
43. Fiat Marea
44. Ford Focus
45. Peugeot 106
46. MG MG TF
47. BMW Z3
48. Hyundai Accent
49. Volkswagen Polo
50. Fiat Punto
51. Vauxhall Zafira
52. Mercedes C-class
53. Volvo S60
54. Toyota MR2
55. Mazda Xedos 6
56. Ford Puma
57. Vauxhall Astra
58. Vauxhall Omega
59. Chrysler Neon
60. Audi A2
61. Ford Fiesta
62. Ford Mondeo
63. Vauxhall Corsa
64. Citroen Saxo
65. BMW 3 Series
66. Vauxhall Vectra
67. Isuzu Trooper
68. Mercedes M-Class
69. Subaru Legacy
70. Rover 400
71. Fiat Ulysse
72. Mercedes E-Class
73. Renault Clio
74. Toyota Celica
75. Peugeot 306
76. Peugeot 406
77. Volvo S70
78. Rover 75
79. Daewoo Matiz
80. Peugeot 206
81. Mazda MX-3
82. Vauxhall Tigra
83. Seat Ibiza
84. Peugeot 106
85. Renault Megane
86. Peugeot 406
87. Saab 9-3
88. Audi A3
89. BMW X5
90. Mercedes S-class
91. Toyota Corolla
92. Seat Alhambra
93. BMW 5-series
94. Daewoo Nubira
95. Alfa Romeo 145
96. Saab 900
97. Mazda MX-6
98. Jaguar S-Type
99. Daewoo Leganza
100. Porsche Boxster

 

Izvor: Autoexclusive.rs

228523 toyoda

Akio Tojoda, unuk osnivača kompanije, Kičira Tojode, više je od običnog poslovnog menadžera. Ovaj šezdeset šestogodišnji predsednik Toyote je istinski automobilski entuzijasta, pokretačka sila koja stoji iza poželjnih četvorotočkaša kao što su Yaris, Supra i Corolla u GR izdanjima.

 

Kupe 86 je takođe „zdrav i čitav“, dok je u fazi pristizanja Super Sport hiperautomobil. U isto vreme, Akio Tojoda je trkački vozač, koji je učestvovao nekoliko puta na 24 časa Nirburgringa.

 

Kada nije na stazi i ne radi na novim sportskim iteracijama, on neminovno prati prodajne brojke, što je i priliči jednom predsedniku moćnog automobilskog konglomerata. Tokom prošlonedeljnog intervjua, Akio Tojoda je otkrio da je izveo „ples sreće“ u svojoj kancelariji prošle godine, kada je saznao da je u SAD po prodaji njegova kompanija nadmašila General Motors. Možda ovakav izliv emocija nije tipično japanski, ali razlog je opravdao sve. Tojoda je na to dodao: „Sva sreća pa to niko nije video“.

 

I zaista, Toyota je isporučila tačno 2.332.262 vozila prošle godine, naspram 2.218.228, koliko je plasirao GM. U takvim okvirima, razlika od 114.034 jedinice možda ne predstavlja veliku razliku, ali pobeda nad GM-om na njegovoj teritoriji je impresivan rezultat, posebno uzimajući u obzir činjenicu da američki koncern nakon 90 godina nije završio kao vodeći na domaćem tržištu (od 1931.).

 

Kada su objavljene brojke početkom 2022., portparol General Motorsa, Džim Kejn, izjavio je sledeće: „Ne bih žurio da istetoviram ’mi smo broj 1’ da sam na Toyotinom mestu.“ Međutim, šta kažu dosadašnje brojke vezane za ovu godinu? Toyota je nadmašila GM u prvom kvartalu, ali je američka kompanija uzvratila udarac u drugom. Oba giganta su snažno pogođena nestašicom delova, tako da su u skladu s tim okolnostima morali da usklade proizvodnju, kao i da sklope nekompletna vozila koja čekaju na komponente koje nedostaju.

 

Govoreći za CNBC početkom ove godine, viši potpredsednik Toyote za Severnu Ameriku, Džek Holis, izjavio je da nadmašivanje GM-a po pitanju prodaje nije cilj njegove kompanije. On je dodao da nije verovatno da će se ta situacija ponoviti: „Da, bili smo ispred General Motorsa po po prodaji, ali da budem jasan, to nije naš cilj, niti tako nešto vidimo kao održivo.“

 

Izvor: Automotoshow.rs

Newsletter

TOYOTA club Serbia - Kalendar

13. Tradicionalni skup

Beograd | Košutnjak | 09. April 2017. | 11h