Toyota Motor je i dalje na čelu liste najvrednijih auotmobilskih marki, uprkos brojnim povlačenjima zbog Takata vazdušnih jastuka (koje je zahvatilo i druge automobilske marke). BMW je ostao na drugom mestu, dok je Mercedes-Benz treći.
Vrednost Toyote kao robne marke je pala za 2 odsto, na 28,9 milijardi američkih dolara, sudeći po najnovijoj studiji. „Kada pogledate poverenje koje ova marka generiše kod vlasnika automobila, problemi s vazdušnim jastucima nemaju mnogo uticaja“, kaže Piter Volš, direktor Global BrandZa. „Iskustva kupaca, dobra vrednost i kvalitet osigurali su poziciju brenda.“ Honda je pored Toyote jedina marka u prvih 10 čija je vrednost pala, što je takođe posledica afere sa Takata vazdušnim jastucima. Vrednost ove japanske marke je pala za 5 odsto, na 13,3 milijarde dolara.
Toyota i Honda su među proizvođačima automobila koji su morali da povuku milione vozila, prevashodno u SAD, zbog problema sa vazdušnim jastucima dobavljača Takata, koji su imali tendenciju da šalju šrapnele u kabinski prostor. Ipak, Toyota je najvrednija automobilska marka u osam od poslednjih 10 godina.
Vrednost drugoplasiranog BMW-a je porasla za 2 odsto na 26,4 milijarde. BMW je u najvećoj meri profitirao na inovativnom i8 „plug-in“ hibridnom sportisti i i3 električnom hečbeku. Vrednost Mercedesa je porasla za 1 odsto, na 21,8 milijardi.
Audi je najbrže napredujuća marka automobila. Pretekao je matični Volkswagen na sedmom mestu. Vrednost Audija je porasla za čak 43 odsto, na 10,1 milijardu, u odnosu na prošlu godinu.
„Audi svoj uspeh treba da zahvali prvenstveno onom što brend zastupa i šta znači svojim kupcima“, kaže Volš. „Audi konstantno stavlja akcenat na različitost i posebnost, oličenu u visokoj tehnologiji, bezbednosti, benefitima za kupce, uz adekvatan marketing.“
Druga marka, što se stope napretka tiče je Ford, čija je vrednost porasla za 11 odsto.
Land Rover je pretekao Chevrolet za mesto broj 9. U ovom slučaju je marka očigledno profitirala na povećanim globalnim zahtevima za SUV modele, nadmašujući očekivanja svojih kupaca. „Land Rover nije zabrinut zbog premijum cena njegovih vozila, jer upravo je to on što čini ovu marku poželjnom“, kaže Volš. Land Rover se posebno dobro kotira u Kini, gde se sada i proizvodi.
Lexus je pretekao Hyundai za mesto broj 10, zahvaljujući pre svega luksuzu i pouzdanosti. „Lexus je pretežno orijentisan prema američkom tržištu, gde je oličenje kvaliteta, različitosti, liderstva i veoma dobrog menadžmenta“, rekao je Volš.
Vrednost prvih 10 automobilskih marki je kolektivno porasla za 3 odsto, na 143,6 milijardi dolara, što je manje u odnosu na rast od 17 odsto iz 2014. Razlog je uglavnom taj što je proizvođačima automobila sve teže da diferenciraju svoje proizvode. „Visok kvalitet i napredna tehnologija su neophodni za rast vrednosti marke, ali je proizvođačima sve teže da se diferenciraju u odnosu na konkurenciju“, kaže Volš.
Apple ispred Googlea
Apple je pretekao Google za mesto najvrednijeg svetskog brenda. Vrednost Applea je porasla za 67 odsto, na 247 milijardi. Prošlogodišnji lider, Google, napravio je napredak od 9 odsto, na 173,7 milijardi.
Glavni stub Appleovog uspeha je bila sposobnost da se povrati poverenje kupaca, koje je opalo 2013., zbog problema sa kvalitetom i kontroverzne proizvodnje u Kini.
Prvih 10 najvrednijih automobilskih marki
1. Toyota $28.9
2. BMW $26.4
3. Mercedes $21.8
4. Honda $13.3
5. Ford $13.1
6. Nissan $11.4
7. Audi $10.1
8. Volkswagen $9.3
9. Land Rover $5.0
10. Lexus $4.3
Izvor: VG