face flickr twit Instagram icon small youtube4

Kako proveriti bateriju na polovnom hibridu?

 

DSC 0029

Sajt Polovni automobili je razgovarao sa gospodinom Zoranom Likićem, vlasnikom i direktorom servisa za hibridna vozila „Hybrid Servis L“, koji nam je dao odgovore na najčešća pitanja potencijalnih kupaca hibrida.

Naravno, tu su i saveti za vozače koji već poseduju auto sa hibridnim pogonom, odnosno potreban im je servis baterija za hibridna vozila.  

Da li se bavite isključivo hibridima ili „sređujete“ i baterije za električna vozila?

Trenutno se bavimo isključivo hibridnim vozilima i to samo onima sa nikl-metal hidrid (NiMH) baterijama. Međutim, od sledeće godine počećemo da se bavimo i litijum-jonskim baterijama. Situacija sa njima je malo komplikovanija, pošto se u velikoj meri razlikuju moduli za zamenu u zavisnosti od modela vozila, odnosno baterije. Stoga je neophodno prvo obezbediti određeni lager, što predstavlja solidnu investiciju pošto treba pokriti brojne modele, kao i mogućnost stabilnog snabdevanja modulima. Uglavnom, popravka hibridnih vozila svih vrsta nam je dugoročni plan.

Samo baterije ili popravljate i kvarove na ostalim delovima hibridnog pogona?

Popravljamo i mehaničke sisteme u hibridnim automobilima. Mada se retko dešava da kod hibrida marke Toyota i Honda dođe do nekog kvara.

DSC 0177

Čije su se baterije pokazale generalno najizdržljivijim?

Toyota – baterije u njihovim hibridima su se pokazale najizdržljivijim, bar kada su u pitanju nikl-metal hidrid baterije. Toyota koristi Panasonic baterije koje su se odlično pokazale. Sa njima u rangu su baterije u Citroen/Peugeot i Volksvagen/Porsche hibridima, koji takođe koriste nikl-metal hidrid baterije, japanskog proizvođača Sanyo.

Dok je recimo Honda sa modelom Civic koji se proizvodio od 2006. do 2011. godine već posle dve godine imala problem sa baterijom. Prozvođač baterija je takođe bio Panasonic, ali su baterije bile drugačije. Više je tu Honda pogrešila sa svojim softverom koji je dozvoljavao da se ta baterija suviše isprazni i to je vrlo negativno uticalo na bateriju.

Obično je kompjuter programiran tako da ne dozvoli da baterija nastavi da se prazni nakon što stigne do 30% kapaciteta, ali izgleda da je Honda u najboljoj nameri da poveća autonomiju/domet napravila grešku koja je negativno uticala na bateriju.

Honda je uočila tu grešku 2008. godine, pa je obavljena ispravka softvera 2009. kako bi se zaštitila baterija. Generalno, može da se kaže da su baterije u Hondinim hibridima iz perioda od 2006. do 2009. godine donekle lošije u odnosu na ostale, ali sa ispravkom softvera i sa poboljšanom baterijom kod modela Insight, negde od 2010. godine, Hondine baterije su se takođe odlično pokazale.

DSC 0180

Neki savet kupcima (starijih) polovnih hibrida?

Logično, treba proveriti bateriju. Mi imamo fabričku dijagnostiku za vozila više marki, kao što su Toyota, Honda, Citroen, Peugeot...

Međutim, za hibride marke Toyota imamo i poseban američki program za ispitivanje zdravlja baterije. Ispitivanje tim programom traje oko pola sata - ispituje se zdravlje baterije, između ostalog i tako što se prvo baterija napuni do kraja, pa se onda opterećenjem ispituje koliko dugo će da izdrži opterećenje.

Naravno, ovaj program pokazuje i koje ćelije su otkazale ili su pred otkazivanjem. Kod drugih hibrida možemo da vidimo probleme ili potencijalne probleme preko napona i otpora u baterijskim ćelijama, na kompjuterskoj kontroli i po greškama koje su zapamćene u kompjuteru koje je izbacila baterija ili neki drugi deo pogonskog sistema. 

Vozači ne treba da se plaše starijih hibrida, samo treba dobro proveriti bateriju. Naravno, ako je cena polovnog hibrida veoma povoljna, onda je vrlo verovatno baterija lošeg kapaciteta i kupci moraju da računaju na trošak sređivanja baterije, a visina tog troška zavisi od raznih faktora, kao npr. koliko je modula za zamenu.

Da li može da se obavi provera baterije na terenu ako je vozilo na auto-placu ili nije registrovano?

Radimo i proveru na terenu. Ali najtačniju proveru stanja baterije možemo da obavimo kod hibrida marke Toyota. Kada su ostali u pitanju, najprecizniji rezultati dobijaju se kada se baterija izvadi, kad se ispitaju sve ćelije i kada se obavi regeneracija. Onda može da se kaže koliki je kapacitet baterije.

Naravno, isto važi i kada je Toyota u pitanju, ali osnovni podaci mogu da se dobiju preko računara, dok preko pomenutog programa dobijamo znatno detaljnije informacije.

Koliko košta provera?

Provera košta od 20 do 50 evra. Sa izlaskom na teren je 50 evra, ali i to zavisi od udaljenosti i provere koja se obavlja. Provera je besplatna ukoliko nakon provere klijent odluči da kod nas radi popravku i regeneraciju baterije.

Koliko košta regeneracija baterije?

U zavisnosti od automobila regeneracija baterije košta od 300 evra, pa naviše.

Treba imati u vidu da regeneracija baterije traje 3 do 5 dana (tri do sedam ciklusa). Baterija mora da se izvadi iz auta, da se potpuno rasklopi, da se ispita i da se stavi na uređaj za regeneraciju. Naravno da to zavisi od baterije – nije ista procedura u svakom slučaju.

Na primer, cena kreće od 250 evra kada je u pitanju Toyota Yaris, koja ima 20 modula (za razliku od 28 kod modela Prius). Prius i Honda 300 evra, 400 evra za Peugeot i Citroen, za Porsche preko 500 evra pošto kod njega ima mnogo više ćelija i čitava procedura je komplikovanija.

Ove cene se odnose samo na regeneraciju baterije. Ukoliko je potrebno menjati i module, cena se uvećava u zavisnosti od broja modula koje je potrebno zameniti.

Istina, uglavnom to nije više od jednog ili dva modula ukoliko se vlasnik javi na vreme. Međutim, ukoliko je dugo vozio pod greškom i „iznurio“ bateriju, onda bude i više stradalih ćelija, odnosno modula.

DSC 0073

Koliko je efikasna regeneracija, odnosno koliko može da obnovi bateriju?

Garancija nakon regeneracije je 6 meseci. Mislim da je to čak sasvim solidno, jer koliko vidim sad i za male uređaje koji imaju ugrađene baterije daju do dve godine garanciju na sam uređaj, ali samo šest meseci za bateriju koja je potpuno nova.

Vlasnici mogu posle regeneracije da očekuju da ih baterija dobro služi 4, 5 i više godina. Naravno, uvek može neka druga ćelija da crkne, mada se to se retko dešava jer se nakon regeneracije povećao ukupan kapacitet baterije.

Inače, kapacitet se u nekim slučajevima skoro duplira prilikom regeneracije - vrati se na nekih 80%, 85% do 90% kapaciteta nove baterije. Tako su vozači mirni sledećih 3 do 5 i više godina.

Kakvo je stanje kada su u pitanju stariji hibridni automobili, kao npr. Honda Civic iz 2004, Honda Insight iz 2002. i slično? 

Honda Civic hibrid starija od 2006. godišta je prava retkost. Gotovo da ih nema. Isto važi i za model Insight. Generalno, hibridi iz npr. 2002. do 2004. godine imaju toliko nisku cenu da se vlasnicima prosto ne isplati ulaganje u sređivanje baterije. Troškovi regeneracije baterije plus zamena modula koji su crkli kod tih hibrida uglavnom nema ekonomsku isplativost.

Međutim, kada je u pitanju starija Toyota Prius, situacija može drastično da se razlikuje. Njih ima više kod nas i nije nikakav problem da im se sređuje baterija. Nema tu neke velike razlike između generacija Prius II, Prius III i Prius IV. Baterije su im skoro iste, a i ceo hibridni sistem im je prilično sličan.

DSC 0125

Kako vozač na vreme da primeti da nešto nije u redu sa baterijom?

Prvo će da primeti po većoj potrošnji goriva. A može i da primeti na displeju ukoliko prati prikaz u realnom vremenu koliko pogonski sistem koristi električnu energiju, a koliko klasičan motor. I to se naročito primeti prilikom oštrijeg ubrzavanja kada pomoć elektromotora traje sve kraće i kraće. Takođe, prilikom kretanja primećuje se da se skraćuje udaljenost koja može da se pređe samo na struju.

Naravno, i automobil može sam da prijavi greške, odnosno da upozori vozača da nešto nije u redu sa baterijom.

Kada dođe do značajnijeg pada kapaciteta baterije, neki vozači se odlučuju da obave regeneraciju i/ili popravku, dok neki uopšte ne znaju da baterija može da se sredi na ovaj način i da tako mogu značajno da produže radni vek baterije, te nastavljaju da voze.

Tako polako ali sigurno i bespovratno uništavaju bateriju. Dakle, što se duže vozi sa baterijom koja je zrela za regeneraciju ili zamenu modula, izaziva se sve veća šteta.

Naravno, „reakcija“ vlasnika zavisi i od starosti vozila, odnosno činjenice da li je istekla garancija. Ukoliko je garancija na bateriju istekla, kod starijih vozila njeno sređivanje u ovlašćenom servisu može da bude skupo u nekim slučajevima.

Naravno, sve zavisi od slučaja do slučaja. Mi bar za sada govorimo o hibridima sa nikl-metal hidrid baterijama koje mogu da se regenerišu. Ne rade ni svi neovlašćeni servisi na isti način. Neki, da bi što nižom cenom privukli mušterije, urade samo minimum - električar otvori bateriju da ispita koji je modul crkao i onda samo ugrade polovni modul, pri čemu ne urade regeneraciju, ne urade balansiranje baterije da ujednače napon, itd.

To na određeno vreme reši problem, ali ne reši ga na duži period zato što drugi moduli dobiju memorijski efekat i onda ne mogu da iskoriste pun kapacitet. Kompjuter reaguje i samim tim manje štedi gorivo.

Stoga je važno da se baterija kvalitetno sredi. Imamo iskustva sa hibridima koji su prešli 500.000-600.000 kilometara i kod kojih je crkla samo jedna ćelija. Tada je neophodno da se zameni ceo taj modul, da se regeneriše kompletna baterija i nakon toga to vozilo pokazuje izuzetne rezultate po pitanju potrošnje i može da se koristi još godinama.

 

Izvor: Polovniautomobili.com

Ostavite komentar bez registracije

0 / 800 Character restriction
Your text should be less than 800 characters

Komentari

Preplati se za obaveštenja:
  • Nema Komentara

Newsletter

TOYOTA club Serbia - Kalendar

13. Tradicionalni skup

Beograd | Košutnjak | 09. April 2017. | 11h