Jump to content
Našud

Pravljenje kutije za woofer!

Recommended Posts

Pravilna konstrukcija kutije za vaš vufer je isto bitno kao i dobar odabir vufera. Samo ako imate dobro napravljenu kutiju moci ćete da izvučete maksimum iz vašeg zvučnika, zato što dobra kutija = dobar zvuk. Počnimo od dizajniranja kutije. Kao što već od ranije znamo, u igri su 3 najzastupljenije vrste zvučnih kutija:

 

Kompresiona (zatvorena),

 

>Ported< tj. sa portom, otvorena kutija i

 

Bandpass kutija.

 

Pored ovih, postoji zaista veliki broj različitih tipova koji su uglavnom varijacija na temu ova tri koja smo mi naveli. Mi ćemo se zabaviti sa zatvorenom kutijom, koja je u isto vreme i najlakša za pravljenje. Osnova svega je da svaki zvučnik zahteva odredjenu zapreminu. Dimenzije kutije se ne mogu praviti na otprilike. One imaju posebne TSP parametre (>Thiele-Small Parameters<) koji određuju kolika kutija treba da bude. Najbolje je ipak pratiti dimenzije koje preporučuju proizvodjači.

 

Za precizno dizajniranje kutije mozete se posluziti nekim od više progama predvidjenih za to (BassBoxPro, WinISD itd), mada vam ni stara dobra olovka i papir ne ginu kao najsigurnija varijanta. Prednost ovih programa je ta da kada sve lepo izračunate, oni vam daju tačne dimenzije svih stranica kutije, što će vam dosta pomoći pri seckanju medijapana, ili nekog drugog materijala. Medijapan se preporučuje zbog velikog broja svojih prednosti.

 

Što se tiče materijala koji će vam biti potrebni:

 

- Ploče od medijapana. Što se tiče debljine, 18-20 mm je preporučljivo pri pravljenju kutije. Naravno - što deblje to i bolje, ali samim tim i veće i teže.

- Mnooogo šrafova i lepka za drvo (npr. Henkel lepak za drvo). Ovde nikako ne trebate da štedite.

- Silikon.

- Alati kao što su bušilica, čekić, šrafciger itd.

- Konektor za kablove.

I naravno - vaš novi vufer, tj. odgovarajući zvučnik

 

 

Krenimo od medijapana. U našem primeru jedna strana je nakošena kako bi se što bolje mogao iskoristiti prostor u gepeku (zbog kosine zadnjeg sedišta). To sa sobom povlači još problema, a to je da ivica daske mora da se seče pod kosinom. Ako niste baš spretni u tome, najbolje je da odnesete daske da vam iseku u radnji koja ima odgovarajuće alate za takvo sečenje (sečenje pod uglovima itd.). Ne zaboravite samo na pravilo >triput meri jednom seci<.

 

Kada ste završili sa seckanjem, probajte da spojite kutiju bez šrafova i lepka, čisto da vidite da li je sve tačno isečeno. Veoma često se dešava da fali par milimetara tu i tamo i zbog toga kutija nekad neće da legne lepo, što je vrlo bitno! Ne sme da bude ni rupica, vazduh nikako ne sme da izlazi iz kutije! Sada na red dolazi prvo bušenje, a to je bušenje rupe za zvučnik. Pazite na to da ne treba praviti otvor cele širine zvučnika, vec samo unutrašnjeg dela istog. To pažljivo izmerite, što je više >knap< to bolje, zato što je veoma bitno da kutija dobro dihtuje! Isto tako napravite i manju rupu za konektor. Sada možete da polako krenete sa sklapanjem. Rupe bušite tako što naslonite dve daske jednu na drugu i bušite kroz dve daske u isto vreme (tj. gde će proći šraf). Kada izbušite rupe stavite lepak i spojite daske. Lepak će vam curiti sa obe strane, ali to ne treba da vas brine, to je čak dobro zbog dihtovanja. Sada te daske snažno zašrafite i sačekajte da se lepak osuši (vreme sušenja zavisi od vrste lepka, budite strpljivi). Višak lepka sa strane obrišite. Šrafove stavljajte na svakih 50 mm od svakog ugla i dalje na svakih 75mm. To ponovite za svaku stranicu.

 

Veoma je vazno da prvo postavite prednju stranicu (onu na kojoj se nalazi vufer), pa tek nakon toga leđa. To se radi da bi mogli sve lepo da zalijete silikonom. Znači kada ste postavili sve stranice osim leđa, silikon stupa na scenu. Sa njim popunite sve ivice i sve spojeve. Sto bolje to uradite, bolje će da dihtuje kutija, tako da nemojte da se plašite i slobodno malo prstima utabajte silikon. Rupu sa konektorom slobodno zalijte da ne bi izlazio vazduh, ne brinite - silikon neće smetati žicama. Kada ste završili, zalepite i zašrafite zadnju, poslednju stranu. Kroz rupu za zvučnik silikonom ponovite isti postupak. Silikon ostavite da se suši minimum 48 sati!!! On mora da se skroz osuši, jer njegova isparenja mogu da oštete vešanje zvučnika.

 

Kada se silikon lepo osušio, tapacirajte kutiju po želji, zašrafite vufer, povežite ga sa pojačalom i uživajte u vašoj novoj zvučnoj kutiji! Isti princip konstrukcije se primenjuje i za druge tipove zvučnih kutija, razlika je samo u tome da li će imati otvor za vazduh (drastično povećava dimenzije kutije, ali i performanse) i koja će biti pozicija vufera/zvučnika (npr. >bandpass< tip sa vuferom unutar kutije).

 

Slike postupka - http://www.speed-industry.com/articles.php?mode=galery&type=5&id=261

 

 

Autor: Miloš Miljanić

Izvor: Speed-industry

 

 

Podeli ovaj post


Link to post

Malo dopune i ovde...

 

BassBox Pro je odličan program, malo jeste mučenje u početku, kad se naviknete (i sačuvate parametre za vaš sub), preostaje vam samo da se igrate...

 

Na nekoliko foruma se vodi(lo) više ozbiljnih rasprava oko "sitnica koje život znače", ali pravog odgovora nema... Npr. Čime dampirati kutiju? Kako šrafiti kutiju? Kockasta, jedna kosa, dve kose strane? Sub okrenut ka kabini ili ka gepeku? Koja kutija (bandpass, bass reflex, kompresiona) odgovara vašem modelu automobila (karavan, sedan, hatch/liftback)? Zvučničke kablove direktno izvući iz kutije ili preko terminala? .....

 

 

Podeli ovaj post


Link to post
Gost
This topic is now closed to further replies.

×