Jump to content
Našud

Ugradnja pojačala u automobil

Recommended Posts

Dakle, odlučili ste iz jednog od više razloga da vašem auto sistemu dodate pojacalo. Naravno posle izbora pojačala sledi i njegova ugradnja. Ako ste malo spretniji i želite da uštedite nekih pedesetak evra za ugradnju, ovo je pravi tekst za vas!

 

Prvo, oprema koja vam je potrebna:

 

1. Pojačalo;

2. Komplet kablova;

3. Kućište za osigurač i odgovarajući osigurač;

4. Različiti šrafcigeri, klešta, metalna sajla itd.;

5. Izolir traka;

6. Razni priključci i terminali za povezivanje;

7. Prijatelj/drugar/devojka koji će da vam pomaže i da vam pravi društvo ako je moguće.

 

Od kablova će vam trebati:

 

1) 5 metra naponskog (+) kabla; 2) 1 metar naponskog (-) kabla za uzemljenje (ili 5 metara ako planirate da provlačite i kablove za uzemljenje (-) od akumulatora); 3) 5 metara >činč< (RCA) kablova; 4) 5 metra remote kabla (obično ide uz RCA kabl). Komplet ovih kablova košta oko 20-30 evra za one debljine 16 qmm. Oko pitanja debljine kabla koji je potreban za vaše pojačalo, pogledajte ovu tabelu (uvek je bolje staviti deblji nego tanji kabl, pa i ako kasnije planirate jos pojačala bolje je da stavite u početku debeli kabl, nego da naknadno provlačite sve iz početka). Nemojte da zaboravite da debljina naponskog (+) kabla i kabla za uzemljenje (-) mora obavezno biti ista!

 

Što se tiče osigurača, stavite osigurač iste vrednosti kao onaj koji se nalazi na samom pojačalu (ako ih ima više onda njihov zbir). U praksi dosta ljudi stavlja osigurače manje vrednosti, jer retko kada pojačalo od npr. 40 Ampera povuče svih 40, tako da može da se stavi i osigurač od 30A. Naravno, zbog ovoga osigurač može ćesće da pregori, ali bolje da vam pregori osigurač od 200 dinara nego ceo sistem.

 

Pre nego sto krenete sa bilo kakvim poslom, prvo skinite negative (-) klemu sa akumulatora kako bi ste se zaštitili od bilo kakvih strujnih opasnosti. Uzmite desetak cm naponskog (+) kabla i isecite ga. Tih 10 cm će biti na potezu izmedju akumulatora i kućista za osigurač (ova razdaljina bi trebala da bude što manja, zato što je ona jedina koja nije >osigurana< tj. zaštićena osiguračem), koji dolazi u paketu kablova za instalaciju pojačala. Na jedan vrh tog kabla od 10cm stavite okrugli priključak uz pomoć kojeg će te ga priključiti na klemu od akumutalora (ili ako imate specijalne kleme, kabl ubacite direktno u njih), a drugi kraj ubacite u kućiste od osiguraca. Osigurač stavite tek kada završite sav posao! Ostatak kabla (tj. ostalih 4,9 metara) ubacite u drugi kraj kućista, a drugi kraj tog kabla će te kasnije provući do gepeka.

 

Pokušajte da nadjete već postojeću rupu kroz koju će te provući vaš naponski kabl iz dela gde je motor ka kabini. Obično postoje rupe sa gumenim poklopcima (kroz koje možda već prolazi neki kabl), i ako takva rupa postoji, provucite kabl kroz nju (naravno prvo izvucite gumeni poklopac, koji je ponekad veoma težak za vađenje, a kada provučete kabl rupu zatvorite silikonom ili nečim sličnim). Još jedan način da provučete kabl je izmedju duplog lima kod prednjeg krila automobila (kabl bi trebao da izadje negde kod vrata). Ako pak niste te sreće da postoji rupa, probušite sami novu. Nemojte ovo da vas plaši, znači - samo nadjite mesto gde bi mogli da probušite, ali pazite gde će rupa izlaziti sa druge strane, da u isto vreme ne probušite slučajno nešto što ne bi ste smeli! Kada probušite tu rupu, dobro išmirglajte ivice da ne budu oštre, a kada provučete kabl rupu zatvorite silikonom ili nečim sličnim. Za dalje provlačenje kabla će vam mnogo pomoći metalna sajla (ili slična elastična šipka). Sa njom možete proveriti i gde rupa izlazi sa druge strane. Kod provlačenja kabla do kabine zavezite vrh kabla na sajlu i uz pomoć nje provucite kabl do kabine.

 

Sada na red dolazi >rasturanje< kabine. Znači, skinite sve moguće plastike ispod volana, kod vrata itd. Za to će te morati da skinete dosta srafova (mozda i neke nestandardne kao npr. >Torx<, tj. zvezdica), kao i žabica koje malo većom silom morate povući. Možda ćete morati i da skinete tepih automobila. Naponske kablove od kabine provucite pored vrata (ispod plastike pragova naravno!) do gepeka. Zadnje sedište izbacite ako je moguće, jer će vam biti mnogo lakse kasnije kod provlačenja samih kablova. Ako želite, možete pored naponskih (+) kablova provući i ground (-) kablove od akumulatora (za uzemljenje), ako ne - povezaćete ih negde na šasiju u gepeku. Dakle, sada smo dovukli naponske kablove do gepeka.

 

Vraćamo se u kabinu. Izvucite HU (plejer) uz pomoć viljuškica koje ste dobili uz plejer. Pozadi, u ulaze plejera ćete povezati RCA i remote kabl (RCA nemojte povezivati dok ne povežete ground (-) od pojačala, jer u suprotnom mogu da vam pregore osigurači u plejeru!!). RCA jednostavno ubacite u džekove predviđene za to, a za remote nađite žicu (obično je plave boje) koja izlazi iz plejera (tj. iz velikog ISO konektora) i spojite je sa remote kablom, koji ide do pojačala. RCA i remote kabl NIKAKO NEMOJTE provlačiti sa iste strane kao i naponske kablove, zato što kasnije može doći do smetnji i zujanja u zvuku sa pojačala, što naravno ne želite. Znači, sada provucite kablove ispod volana do vrata i dalje do gepeka, kao što ste uradili sa naponskim. Sada imate RCA, remote i naponske kablove dostupne u vašem gepeku.

 

Na red dolazi nalaženje idealnog mesta za vaše pojačalo. Tu treba obratiti pažnju na više stvari. Prvo, pojačalo treba da ima dosta mesta da se hladi, a ako ima ventilator, strana na kojoj se on nalazi mora imati prostora da >usisava< vazduh. Dalje, izmedju pojačala i podloge treba da ima barem par milimetara mesta kako bi se ono lakše hladilo, a ako je podloga od metala, ne bi bilo loše da stavite tanak sloj gume između da ne bi kasnije došlo do smetnji. Jedno od najpopularnijih mesta za pojačalo je zadnje sedište, odnosno lim koji odvaja njihov naslon od prostora prtljažnika. Kada ušrafite pojačalo za zadnju dasku na red dolazi povezivanje. Na kraj naponskog kabla stavite konektor (ako ste kupili kablove u kompletu ovi konektori su verovatno već spojeni) i povežite za pojačalo.

 

Sada trebate da nadjete uzemljenje u vašem gepeku (ovo nije potrebno ako ste vukli ground (-) kablove od akumulatora). Za ovo će vam poslužiti bilo koji šraf u gepeku, koji je u direktnom kontaktu sa šasijom. Taj spoj dobro išmirglajte jer ne sme da bude farbe na tom kontaktu (pošto ona ne provodi struju). Ako pak nemate ovakav šraf, uzmite i sami probušite rupu. Ovde budite veoma pažljivi pri bušenju pošto se ispod gepeka najčešće nalazi rezervoar. Kada izbušite rupu, išmirglajte dobro i povežite ground (-) kabl (jedan kraj za šraf, drugi na pojačalo). Kabl za uzemljenje traba da bude po mogućstvu što kraći. Sada kada ste rešili uzemljenje, možete povezati RCA i remote kablove na isti način – dakle, na odgovarajuće ulaze na pojačalu. Višak kablova slobodno uvucite ispod sedišta.

 

Sledeći korak je, naravno, povezivanje zvučnika (ili vufera) za pojačalo. To je jednostavno: + od zvučnika na + od izlaza pojačala (speaker out). Istu operaciju ponovite za minus. Na kraju, u kućište osigurača ispod haube stavite osigurač i probajte vaše novo pojačalo (nemojte da zaboravite da plejer mora biti uključen da bi se i pojačalo uključilo).

 

Eto, posle malo muke ste vaš auto-audio sistem obogatili pojačalom, a u novčaniku ste sačuvali pedesetak evra. U GALERIJI SLIKA koja prati ovaj tekst možete pronaći više fotografija koje vam takođe mogu pomoći pri ugradnji. Ako na kraju čitavog posla imate izvesnih problema sa zvukom (smetnje u zvuku, šumovi, zviždanje i slično), proverite neke od sledećih stavki:

 

- naponski kablovi su razvučeni sa jedne, a RCA i remote sa druge strane automobila;

- pojačalo nije oštećeno i nema nikakav kvar;

- uzemljenje je odrađeno pravilno;

- svi kablovi su ispravni i RCA imaju dovoljnu debljinu;

- svećice i alternator automobila su ispravni.

 

U slučaju da je sve navedeno u redu i da se opet čuju šumovi, u nekoj od radnji koja je specijalizovana za audio-opremu, nabavite poseban filter koji eliminiše eksterne zvukove. Razlog tih smetnji je najčešće loš kvalitet pojačala.

 

Slike postupka - http://www.speed-industry.com/articles.php?mode=galery&type=5&id=251

 

Autor: Miloš Miljanić

Izvor: Speed-industry

Podeli ovaj post


Link to post

Ljudi, nemojte se stideti, pišite slobodno o svojim iskustvima.  ;)

 

Na sve ovo treba dodati da pojačalo ne treba vezivati direktno na kutiju, navodno se posle određenog vremena nešto rasklima unutra i ćao, zdravo...  :-\

Podeli ovaj post


Link to post

Mislim da je najbolje da se lepo auto odveze kod nekog ko to zna da odradi, nego da se ljudi uce na svojim greskama koje mogu naneti ozbiljno skupe troskove!

Ja sam pakovao muziku u desetak automobila od cega su 2 bila takmicarska, tako da bih opet preporucio ljudima da se ne igraju sa strujom na autu, nego neka lepo odvezu kod nekog da im to odradi kako treba. Steta je kupiti opremu dobro je platiti i na kraju je izgoreti tokom montaze :(

A sama ugradnja muzike u nekom od normalnih servisa je sasvim prihvatljiva, tako da je bolje platiti nekom ko se razume u to nego rizikovati.

 

Toliko od mene ;D

Podeli ovaj post


Link to post

Mislim da je najbolje da se lepo auto odveze kod nekog ko to zna da odradi, nego da se ljudi uce na svojim greskama koje mogu naneti ozbiljno skupe troskove!

Toliko od mene ;D

+1

p.s-ako nekome to uopste treba

toliko od mene  ;)

Podeli ovaj post


Link to post

Momci, naravno da se preporučuje da ljudi koji pojma nemaju šta je + a šta - da auto i kupljenu ICE opremu odnesu do nekog servisa/pojedinca, koji će im sve to ugraditi za par dana (u zavisnosti od zahteva) i posle samo volume up, volume down!  :)

 

Na moju sreću, imam osnovno znanje da znam šta treba, a šta ne treba, a tu je i brojno društvo (iskusno u pomenutoj sferi) koji su spremni da pomognu... Nije da se štekam za pare, ali neke stvari volim da uradim sam, a samo ja (+porodica, devojka i društvo) znam koliko vremena i svega ostalog, spreman da uložim samo da bih sam to uradio!  :)

Podeli ovaj post


Link to post
Gost
This topic is now closed to further replies.

×