Jump to content
Mr Nebojša

Toyota kao svetski broj jedan

Recommended Posts

Toyota kao svetski broj jedan
25 Dec, 2015
 
Toyota_Group_Pavilion.jpg
 

Autor: Ilja Muslin, dopisnik RTS iz Tokija

 

Kako piše RTS, "Tojota" poslednjih nekoliko godina proizvodi i prodaje najviše vozila na svetu. Dosadašnji boravak na svetskom tronu protekao je uz mnoštvo teškoća, ali ih je japanski proizvođač uspešno prevladao i sada ima priliku da mirno vlada.

Najveći japanski proizvođač automobila "Tojota" početkom ove decenije se popeo na svetski tron, potisnuvši američki "Dženeral motors", koji je decenijama držao tu titulu.

U 2014. godini "Tojota" je proizvela i prvi put prodala više od 10 miliona vozila.

 

"Tojota" ima 54 fabrike u 28 zemalja sveta, a njena vozila se prodaju u više od 170 zemalja. Najviše postrojenja poseduje u Japanu, dok je najviše fabrika u inostranstvu izgradila u SAD i Kini, koja su i najveća strana tržišta.

U Evropi njene fabrike se nalaze u Velikoj Britaniji, Francuskoj, Portugaliji, Poljskoj, Češkoj, Rusiji i Turskoj.

"Tojota" najviše vozila proizvede u Japanu, gde ostvari i najveći profit, ali uprkos tome ona najveći broj svojih automobila, gotovo trećinu, proda u Severnoj Americi, gde pored SAD, vozila pravi i u Kanadi i Meksiku.

Za "Tojotu" širom sveta radi oko 340.000 ljudi, a njeni radnici u Japanu imaju najviša prosečna primanja od svih velikih preduzeća u toj zemlji. Taj prosek iznosi 8,4 miliona jena, što je po sadašnjem kursu 64.000 evra, dok je pre četiri godine, u vreme kada je jen bio najjači u odnosu na evro, ista suma u jenima vredela čak 112.000 evra.

 

Teški dani na vrhu

U pohodu na svetski vrh preduzeće sa sedištem u gradu Tojota u prefekturi Aići napravilo je veliki iskorak između 2004. i 2007. godine, kada je povećavalo proizvodnju za po 600.000 jedinica godišnje.

U 2007. "Tojota" je proizvela čak 4,23 miliona vozila u Japanu, najviše u sopstvenoj istoriji i istoriji japanske automobilske industrije, ali je taj broj nakon Liman šoka i širenja svetske finansijske krize već u 2009. pao na 2,7 miliona.

U 2010. u Sjedinjenim Američkim Državama pojavile su se kritike i prve tužbe u vezi sa neispravnim vazdušnim jastucima japanskog proizvođača "Takata", koje je "Tojota", kao i druge japanske fabrike iz auto-moto industrije, ugrađivala u svoja vozila.

Od tada pa do danas, zbog problema sa tim vazdušnim jastukom, za koji je ustanovljeno da ponekad, pri naduvavanju, puca i ispaljuje sitne komade metala u lice i vrat vozača, ali i zbog neispravnosti kočionog sistema i drugih manjih defekata, "Tojota" je bila prisiljena da opozove više od 30 miliona vozila.

Pored ogromnog troška za te popravke, kompanija je morala da na sebe uzme i plaćanje odštete porodicama ljudi koji su nastradali u nekoliko nesreća prouzrokovanih tim defektima u inostranstvu.

U to vreme u Japanu su se mogle čuti kritike da je "Tojota", u nastojanju da preuzme što veći deo svetskog tržišta i pretekne svog do tada najvećeg globalnog rivala "Dženeral motors", prebrzo povećala proizvodnju i pritom žrtvovala kvalitet, po kojem je bila poznata.

Paralelno sa tim, u 2011. kompanija je iskusila i višemesečni prekid proizvodnje, jer je veliki cunami koji je u martu te godine pogodio severoistočni Japan iz lanca snabdevanja izbacio važnog kooperanta za kojeg u tom momentu nije postojala alternativa. Ubrzo su iz stroja ispale i "Tojotine" fabrike na Tajlandu, koje su iste godine oštetile velike poplave.

Pored toga, uporedo sa širenjem svetske finansijske i ekonomske krize krajem prošle decenije, teklo je jačanje japanske valute jena, koju su investitori, u uslovima rastuće neizvesnosti, videli kao jedno od retkih bezbednih utočišta za svoj kapital. U 2011. i 2012. jen je u odnosu na evro i dolar dostigao najviše nivoe u svojoj istoriji, što je "Tojotine" proizvode u inostranstvu učinilo bukvalno dvostruko skupljim nego što su bili pre krize.

Uz prirodne katastrofe i opozive to je bio dodatni, težak udarac, pa je kompanija prvi put nakon više od pet decenija zabeležila gubitke i objavila trogodišnji moratorijum na izgradnju novih fabrika, dok je generalni direktor Akio Tojoda, pored hvale i poštovanja koje već decenijama uživaju članovi njegove porodice na kormilu automobilskog giganta, od biznismena i novinara počeo da prima i izraze žaljenja i saosećanja za neverovatno nesrećan splet okolnosti s kojim je morao da se nosi.

Tako je, prodor "Tojote" na vrh, na mesto najvećeg svetskog proizvođača automobila na početku ove decenije, odmah bio propraćen delovanjem snažnih, može se reći, gravitacionih sila koje su počele da je vuku nadole.

 

Ipak, najjači na svetu

Uprkos svemu, kompanija je uspela da ostane finansijski zdrava, pa i da očuva ugled, te da se brzo vrati na mesto najvećeg svetskog proizvođača vozila, koje je u 2011. privremeno prepustila "Dženeral motorsu". U 2012. "Tojota", koja je osnovana 1937. godine kao porodični biznis, prešla je cifru od ukupno 200 miliona proizvedenih vozila.

U 2013. i 2014. sa njenih proizvodnih traka sišlo je po 10 miliona vozila. U 2013. godini prodala je 9,98 miliona, a u 2014. 10,23 miliona vozila.

U martu ove godine, na kraju fiskalne 2015, "Tojota" je prijavila ukupni prihod od oko 230 milijardi dolara, pri čemu je operativni profit iznosio oko 23 milijarde dolara.

U poslednje dve godine više od "Dženeral motorsa" krunu "Tojote" je ugrozio nemački "Folksvagen", koji je uspeo da ostvari fenomenalni rast i u periodu od 2004. do 2014. udvostruči broj prodatih vozila, sa pet na 10 miliona.

Sa samo 10.000 prodatih vozila manje od "Tojote" u 2014. godini, kompanija sa sedištem u Volfsburgu, koja je progutala niz italijanskih, skandinavskih i drugih evropskih proizvođača, ozbiljno je pripretila da preuzme svetski tron. Međutim, u tom pohodu sigurno će je na nekoliko godina zaustaviti skandal u vezi sa falsifikovanjem tehničkih karakteristika motora, odnosno količine toksičnih gasova koju oni ispuštaju u vazduh.

 

Zašto je "Tojota" svetski broj jedan

Nakon bure u proteklih nekoliko godina, "Tojota" sad pred sobom ima relativno mirno more. Sigurnost joj daje pravovremeno i veliko ulaganje u nove ekološke tehnologije i automatizaciju vozila.

"Tojota" je prva u svetu u prodaju pustila hibridno vozilo na kombinovani električni i benzinski pogon. To je bio model "prijus", čija je prva verzija izašla na tržište još 1997. godine.

Prošle godine, japanska kompanija je opet prva u svetu u prodaju pustila prvi automobil sa tzv. "gorivnom jedinicom", koji poseduje električni motor a za gorivo koristi vodonik.

Kompanija i dalje sprovodi svoju filozofiju konstantnog unapređivanja i racionalizacije proizvodnog procesa kroz svakodnevnu akumulaciju malih, svakodnevnih poboljšanja i ukidanje praznog hoda i suvišnih operacija.

Uspešnim lansiranjem luksuznog brenda "leksus", "Tojota" je u proteklih nekoliko godina u velikoj meri i prevladala imidž proizvođača koji pravi kvalitetna, pouzdana i trajna vozila kojima nedostaju lepota i glamur.

Snažan vetar u leđa daje joj i politika japanske vlade, koja u dogovoru sa centralnom bankom obara vrednost jena, koji se u zadnje tri godine vratio na niske nivoe od pre finansijske krize koji "Tojoti", kao preduzeću koje mnogo izvozi, izuzetno pogoduju.

 

U (bližoj) budućnosti mirna vladavina?

U budućnosti veliki rival kompaniji iz centralnog Japana, pored "Dženeral motorsa" i "Folksvagena", mogao bi biti "Gugl" sa svojim robotskim vozilima. Ipak, "Tojota", pored prednosti u razvoju ekoloških vozila koje ima u odnosu na tradicionalne predstavnike automobilske industrije, već više godina radi i na automatizaciji vožnje i umrežavanju automobila sa drugim vozilima na putu i javnim službama, pa se smatra da će biti u stanju da se odupre izazovu koji donosi uključivanje IT kompanija poput "Gugla" u proizvodnju vozila.

Zato se čini da će "Tojota" zadržati titulu najuspešnije svetske kompanije u auto-industriji, bar do kraja ove decenije, a moguće i duže.

 

 

 

Izvor: Rts.rs

Podeli ovaj post


Link to post

Nista se nisam iznenadio :D   :bravo:  za :toyota: i nista bez :japan4life::drive:   :clap:

Podeli ovaj post


Link to post

×