Jump to content
dzvini

Grejanje auta zimi u leru! Da ili Ne?

Recommended Posts

Nisam do sada čuo za ovo a delimično mi je jasno to što objašnjavaju mada da li je stvarno tako ili ne...vaša mišljenja!? Pročitajte i sve komentare ispod teksta ;)

 

"Zimske uslove vožnje vaš automobil ionako teško podnosi, a biće mu još teže ako ga rano ujutru, kad su temperature jako niske, prvo puštate da malo radi u mestu kako bi se zagrejao. Naime, iako je to nešto u šta većina vozača veruje i radi, taj postupak kolima više šteti nego što koristi.

 

Šta je pogrešno u tom vrlo upornom mitu, objasnio je auto trkač Stefan Ciati koji čitav život radi s motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. On kaže kako držanje motora u praznom hodu po velikoj hladnoći, osim što uzalud troši gorivo, oduzima ulje nekim delovima motora kojima je ono ključno, naročito cilindrima i klipovima.

 

 

Kako to funkcioniše?

 

Kad su normalni uslovi, motor radi na mešavinu vazduha i isparenja goriva. Kad ta mešavina uđe u cilindar, klip je "stiska" pri čemu dolazi do sagorevanja koje onda pokreće motor.

 

Kad je napolju hladno, gorivo puno teže isparava. Automobil to kompenzuje dodajući više goriva u onu mešavinu vazduha i isparenja goriva i tada počinju problemi.

 

- Problem je u tome što dodajete više goriva u komoru za sagorevanje pri čemu nešto goriva može da dospe na njene ivice. Gorivo inače izvrsno otapa i može da ispere ulje sa ivica komore što može da izazove oštećenja ako motor u hladnim uslovima radi u leru duži vremenski period. Vremenom nedostatak ulja može da dovede do oštećenja cilindra i klipova i to praktično znači smrt motora - objašnjava Ciati

 

Suprotno popularnom verovanju, puštanje automobila da po hladnoći radi u leru dok se ne zageje ne produžuje život motora. Naprotiv, skraćuje ga.

 

Koje je rješenje?

 

Srećom, ovo se događa samo kad je gorivo jako hladno. Ali čim se zagreje na temperaturu od oko 4 stepena, auto počinje da troši normalne količine goriva.

 

Mogli biste zbog toga da pomislite da će puštanje automobila da radi u leru da reši ovaj problem. Ali nemojte da brkate topao vazduh iz ventilacije sa toplim motorom. Rad u leru je zapravo uzrok svih problema. Najbrži način da brzo ugrejete motor je da odmah započnete vožnju. Možda ste nekad čuli i da ulje u servo volanu može da bude prehladno, ali Ciati odbacuje i tu tvrdnju.

 

- I ulje ćete brže da zagrejete ako mu dopustite da radi upravo ono čemu je namenjeno. Pumpa za ulje će u početku možda proizvoditi čudne zvuke, ali puštanje automobila da radi u leru pet ili deset minuta neće učiniti ništa ulju servo volana. Nećete postići ništa ukoliko ne mičete volan i on stoji na mestu - istakao je Ciati.

 

Još nekoliko saveta

 

U početku budite nežni sa papučicom gasa. Autu je potrebno oko 15 minuta, otprilike, da postigne normalnu radnu temperaturu. Ako silovito stiskate gas i jurite čim ste upalili auto, stvarate nepotrebni stres. Osim toga, ako jurite odmah nakon što ste upalili auto, potrošićete i do 12 posto više goriva da biste prešli jednaku udaljenost.

 

Koreni mita

 

Grejanje motora u leru verovatno je navika iz vremena kad su se automobili oslanjali na karburatore. Već nakon 1980. godine počela je proizvodnja automobila sa elektronskim ubrizgavanjem goriva i svi automobili danas rade po tom principu.

 

Ključna razlika je u tome što sistem ubrizgavanja goriva dolazi sa senzorom koji omogućuje unos tačno određene mešavine vazduha i isparenja goriva kako bi se postiglo sagorevanje. Motori sa karburatorima nemaju taj važan senzor."

 

Preuzeto sa sajta www.blic.rs: http://www.blic.rs/slobodno-vreme/zimi-grejete-auto-u-leru-evo-zasto-je-to-pogresno/6nm2fmv

Podeli ovaj post


Link to post

Mislim da je ok da odradi pola minuta - minut dok se skine led i sneg, ali čekanje da se ugreje auto u mestu ne

Podeli ovaj post


Link to post

Interesantno. Meni zna da radi po 10ak minuta. Uvek sam pustao malo da se zagreje kad po ovim minusima vozam decu.

Podeli ovaj post


Link to post

ja nikad duze od munt - dva....u mestu ne moze da zagreje ulje u menjacu I ostalo tako da start I lagano ne preko 3k rpm, prvih 10 tak min drzim zatvorenu recirkulaciju vazduha da se unutra brze zagreje, posle pustim spoljni vazduh da ne magli I eto...

Podeli ovaj post


Link to post

Procitao sam i ja u Blicu ovaj tekst,i razmisljam da ima istine u tome svemu,mada oni to pisu jednim delom i zbog ekologije...

 

Kod mene u firmi imamo coveka zaduzenog za kompletnu tehniku koju posedujemo u stanici...Koliko je kompetentan da obavlja takvu duznost nije na meni da ocenjujem....Inace covek je malo kako bih rekao priprost,sa sela,ne mislim nista negativno,samo hocu da kazem da nije nikakav inzenjer i sl...On ima jednu filozofiju sto se tice ove problematike....Od kada sam ga upoznao tvrdi da zimi kada upalis auto treba da sacekas samo dok auto sam malo ne spusti br obrtaja,i odmah zatim sednes i vozis....Bez bilo kakvog cekanja da pocne da greje,ili ne znam sta....On tako radi sa svojim automobilom od kada ga je kupio,i kaze da nikada nije imao problema sa kolima...A najludji deo je taj sto je on svojevremeno kupio novu Zastavu Skala 55 i odmah ugradio gas,i sa njom do sada presao oko 270 000 km bez otvaranja motora,a pre toga je valjda imao jos jednu sa kojom je presao slicnu kilometrazu i koja mu stoji u dvoristu, i dalje u voznom stanju,ali je se odrekao zbog lose limarije...Ono sto sigurno znam,a to je da su i porodicno vise puta isli na more do raznih letovalista Grcke sa ovim autom,i svaki put smo se iscudjivali i pitali se da li je normalan da sa dvoje male dece ide toliki put sa Zastavom koja je presla toliko i rizikuje da mu crkne,ili sta god....Prosle godine je isao i na Zakintos sa njom.....E sad,da li njegova tvrdnja ima nekog smisla,i dalje ne znam,ali znam da on tako radi zimi,i do sada mu nikad nije ostao u kvaru...Verovatno da automobilu ovakav nacin eksploatacije ne skodi :) 

Podeli ovaj post


Link to post

ja nikad duze od munt - dva....u mestu ne moze da zagreje ulje u menjacu I ostalo tako da start I lagano ne preko 3k rpm, prvih 10 tak min drzim zatvorenu recirkulaciju vazduha da se unutra brze zagreje, posle pustim spoljni vazduh da ne magli I eto...

 

Lično ugasim ventilaciju dok ne vidim da se pomera temperatura

Podeli ovaj post


Link to post

sve jedno, definitivno ce se kabina brze zagrejati ako je spoljni vazduh zatvoren bar 5-10 min...ma sve zavisi od situacije do situacije, nije isto kad je -3 I -15....ja sam to procitao u uputstvu za upotrebu I reko ajd da probam, radi ;)

@ cabrio,

ima logike, u pokretu-voznji se sve greje ali treba biti nezan sa papucicom gasa dok ne postigne normalnu temperaturu....u krajnjoj liniji to je mislim I zabranjeno da auto radi dugo u mestu zbog zagadjenja, leti kazu da ne sme duze od 20-30 min.da radi u mestu jer katalizator postize neku nenormalnu temperaturu, no to nema veze sa ovom temom :)

Podeli ovaj post


Link to post

Po meni u sustini je isto !? Ne moze da skodi ni rad u mestu ni odma ako zapocnete voznju. Bitno je da u startu ne terate u visoke obrtaje. Jedino sa ekoloskog aspekta je druga prica. Znam ljude koji koriste i jednu i drugu "taktiku" svima su ok automobili i dobro ih sluze....Mene vise zanima koliko dugo kad ne palis auto pocinje da bude stetno za njega. Koliko znam za automobil je bolje da se vozi povremeno nego da stoji u mestu. Koji period je najoptimalniji da se povremeno pali i provoza malo ? Kakva su tu iskustva,pogotovo zbog akumulatora i otezanog startovanja zimi ako dugo stoji napolju.

Podeli ovaj post


Link to post

Upalim, dok ocistim led i onda krecem da vozim. Ako nema leda mozda minut sacekam da odradi i krecem. Inace tako pise u uputstvu da treba da se radi. 2.2d4d ima neku dodatnu klapnu u auspuhu (nemam pojma na koji nacin pomaze grejanju) i kad je tako bas hladnije auto promeni zvuk da bi posle nekih 5min rada samo otvorio tu klapnu i unormalio zvuk.

@mica kad radi na leru greje se menjac, nema veze sto nije u brzini, okrecu se svi zupcanici. Tu primetim glavnu razliku na mom autu, kad ga ne ostavim 3-4 minuta da radi na leru mnogo je kruca rucica menjaca i teze ulazi u brzine nego kad ga pustim da se malo izvrti.

Podeli ovaj post


Link to post

Meni je to nebuloza! Kao drugačije je bilo kad su bili karburatori???Ima nas tu starijih koji smo se navozali karburatora i mislim da će se složiti sa mnom. Pa i onda je postojao saug samo nije bio automatski nego ručni. Naravno da se pod saugom dodaje više goriva, a da li je ručni ili automatski kakve to veze ima. Drugo je to sa čim se ne slažem da ima ikakve veze da li radio u mestu ili se kretao. Automatski saug se uključuje i dodaje više goriva. On ga dodaje stalno dok se ne isključi. Motor mehanički odrađuje isto čak i više kad je stisnuta papučica gasa pa i goriva više ubacuje uz već spomenuti saug. Jedina razlika je u tome što je uzupčen menjač tj. prenos je uključen, a on nema veze sa motorom. Moje poznavanje mehanike mi govori da su to čiste nebuloze i da u principu nema veze da li ostavio da se ugreje u leru ili odma krenuo. Jedino što se ne bi trebalo ići u više obrtaje jer ulje nije na radnoj temperaturi i nema optimalnu moć podmazivanja. Na Yarisu im aplava lampica koja gori dok se jedan stepen sauga ne ugasi. Testirao sam to i u vožnji mi je 2l veća potrošnja dok se ne ugasi lampica. U momentu gašenja lampice pada momentalna potrošnja za 2 litra. Dakle , saug sipa više stajao u mestu ili se vozio. Ako je motor ispravan i ako ima pravilno sagorevanje onda je tako svejedno radio u mestu ili ne.

Podeli ovaj post


Link to post

Radi menjac dok god je kvacilo pusteno. Kad je opasan minus, stiskanje kvacila iako si u leru utice na rad motora jer mulja gusto ulje ukoliko je pusteno kvqcilo. Zato je isto dobro uvek paliti auto sa stisnutim kvacilom iako je menjac u leru.

 

Moj praksa do sada. Upalim auto (sa stisnutim kvacilom :), ubacim u ler, upalim ono odledjivanje soferke koje pali klimu, upalim odledjivanje zadnjih stakala, i onda čišćenje i pakovanje dece.

 

Vidim to i nije bas pametno a :)

Podeli ovaj post


Link to post

I startuje se motor sa pritisnutim kvačilom a takođe i gasi kod većine kola. Izuzetak su neki stariji modeli Lade 

Podeli ovaj post


Link to post

Do koje temperature zimi ukljucujete klimu za to odledjivanje i odmagljivanje soferke?

Podeli ovaj post


Link to post

Ne govorim o ulju u menjaču i startovanju pomoću kvačila(to se uglavnom ugrađuje u nova auta sigurnosti radi). Priča se o mehaničkom habanju motora. Motor radi , bio on u brzini ili ne i u njega se uliva više goriva kada je pod saugom, opet, bio on u brzini ili ne, tako da nema razlike odma krenuo ili u mestu odradio pa ugrejao. O tome sam pisao. 

Podeli ovaj post


Link to post

Mozda je poenta da ce se pre ugasiti saug ako krenes

Podeli ovaj post


Link to post

Обично журим (касним) па немам кад да чекам... 10-30 секунди од паљења... снега ако има чисти се ескпресно и често када је ауто угашен (мризи ме да седам, палим, излазим)...

 

@стана

 

И мени ово није најјасније, пошто да би клима унутра грејала - споља хлади а већ је рецимо -10...

у току вожње када је већ на радној температури течност је ок....

али при првом паљењу ???

 

И код мене кад упалим одмагљивање стакала ... пали се и клима... и пошто углавном не треба  (осим први пут - када одмагли баш брзо) увек мора да се гаси ручно... зашто је то тако направљено???

Podeli ovaj post


Link to post

Od kako su deca iz `beba` prerasla u skolarca i tinejdzerku, ne grejem automobil duze od 1-2 minuta, a jako cesto i krace.

 

@matori

Razlika je u tome sto ako motor radi u leru nece postici radnu temperaturu ni za pola sata, a dizel ni za sat vremena (osim uz pomoc dodatnog grejaca)

 

@stana

@novakno1

Klima u tom slucaju ne greje, vec takodje hladi. Svrha je da se na unutrasnjem hladnjaku klime skupi vlaga koja je u automobilu, ili koja se uvlaci sa spoljnim vazduhom, i kroz kondenzacione otvore izbaci napolje.

 

Ako vam na komandama klima jedinice ne stoji ukljuceno AUTO i ako ne ukljucite dugme za odmagljivanje sofersajbne, vec samo prebacite smer duvanja na gore.

Podeli ovaj post


Link to post

Mislim da je ok da odradi pola minuta - minut dok se skine led i sneg, ali čekanje da se ugreje auto u mestu ne

slazem se +1 :)

Podeli ovaj post


Link to post

Ovo je ono sto ja znam, i cim se iole odlede stakla krecem sa laganom voznjom. Stajanje u leru po 10 min i to da bi se ugrejao motor  nikako.

Podeli ovaj post


Link to post

                                                              Evo zašto je LOŠE puštati auto da zimi radi u leru

 

Zimski uslovi vožnje vaš automobil ionako teško podnosi. Međutim, uprkos uvreženom mišljenju, biće mu još i teže ako ga rano ujutru, kad su temperature jako niske, prvo puštate da malo radi u mestu kako bi se zagrejao. Iako je to nešto u što većina vozača veruje i radi, čini se da taj postupak autu više šteti nego koristi, prenosi "Biznis insajder".

Šta je pogrešno u tom vrlo uvreženom mitu, objasnio je auto trkač Stefon Ćijati koji čitav život radi s motorima s unutrašnjim sagorevanjem.

On kaže kako držanje motora u leru na velikoj hladnoći, osim što uzalud troši gorivo, oduzima ulje nekim delovima motora kojima je ono ključno, naročito cilindrima i klipovima.

Pod normalnim uslovima, motor radi na mešavinu vazduha i pare goriva. Kad ta mešavina uđe u cilindar, klip je kompresuje pri čemu, vrlo pojednostavljeno, dolazi do sagorevanja koje onda pokreće motor.

Međutim, kada je napolju hladno, gorivo će mnogo teže isparavati. Automobil će to kompenzovati dodajući više goriva u onu mešavinu vazduha i pare goriva (Ćijati to naziva "running rich") i tada počinju problemi.

- Problem je u tome što dodajete više goriva u komoru za sagorevanje pri čemu nešto goriva može dospeti na njene zidove. Gorivo (benzin) odlično u otapanju i može isprati ulje sa zidova komore što može izazvati oštećenja ako motor u hladnim uslovima radi u leru duži vremenski period - objašnjava Ćijati i dodaje da s vremenom nedostatak ulja može dovesti do oštećenja cilindra i klipova i to praktično znači smrt motora.

suprotno popularnom verovanju, puštanje auta da po hladnoći radi u leru dok se ne zagreje ne produžuje život motora. Naprotiv, skraćuje ga.

Srećom, ovo se događa samo kad je gorivo jako hladno. Čim se zagreje na temperaturu od oko 4 stepena Celzijusa, auto počinje da troši normalne količine goriva.

Mogli biste zbog toga pomisliti da će puštanje auta da radi u leru rešiti ovaj problem. Ali nemojte brkati topao vazduh iz ventilacije s toplim motorom. Rad u leru je zapravo uzrok svih problema.

Najbrži način da brzo ugrejete motor je da odmah započnete vožnju.

Možda ste nekad čuli i da ulje u servo volanu može biti prehladno, no Ćijati odbacuje i tu tvrdnju:

- I ulje ćete brže zagrejati ako mu dopustite da radi upravo ono čemu je namenjeno. Trebalo bi mu biti dovoljno već 30 sekundi ili jedan minut. Pumpa za ulje će u početku možda proizvoditi čudne zvuke, ali puštanje auta da radi u leru pet ili deset minuta neće učiniti ništa ulju servo volana. Nećete postići ništa ukoliko ne mičete volan i on stoji u mestu - dodaje Ćijati.

U početku budite nežni s papučicom gasa. Autu je potrebno oko 15 minuta (u zavisnosti od uslova vožnje) da postigne normalnu radnu temperaturu. Ako silovito pritiskate gas i jurite čim ste upalili auto, stvarate nepotreban stres.

Osim toga, ako jurite odmah nakon što ste upalili auto, potrošićete i do 12 odsto više goriva da biste prešli istu udaljenost.

Grejanje motora u leru verovatno je navika zaostala iz vremena kad su se automobili oslanjali na karburatore. Već nakon 1980. počela je proizvodnja automobila s elektroničkim ubrizgavanjem goriva i svi automobili danas rade na tom principu.

Ključna je razlika u tome što sistem ubrizgavanja goriva dolazi opremljen senzorom koji omogućuje unos tačno određene mešavine vazduha i pare goriva kako bi se postiglo sagorevanje. Motori s karburatorima nemaju taj važan senzor.

http://www.srbijadanas.com/clanak/korisna-informacija-evo-zasto-je-lose-pustati-auto-da-zimi-radi-u-leru-24-01-2016

Podeli ovaj post


Link to post

A jel se secate one price o titovom voznom parku? U planu odrzavanja je bilo da se svi automobili pale svakodnevno na 10-20 min....i tako decenijama automobili koji vrede milione e jbga sad pa budimo pametni

Podeli ovaj post


Link to post

Mica>mislim da je to u Titino vreme bilo preterano ;) a i kvalitet automobila nije sad kao u to vreme :)

Podeli ovaj post


Link to post

To rade i dan danas, svaki dan i kad je bio ziv i od kada je umro....

Podeli ovaj post


Link to post

To rade i dan danas, svaki dan i kad je bio ziv i od kada je umro....

:huh: pa dobro,to je i nekako logicno posto se ti automobili sigurno i nevoze vise.vec ih odrzavaju u zivotu kako nebi zaribali sto kaze Stana :)

Podeli ovaj post


Link to post

×