Jump to content
Mr Nebojša

Da li i dalje zimi zagrevate motor automobila u mestu? (Iskustva, Saveti, Preporuke))

Recommended Posts

Da li i dalje zimi zagrevate motor automobila u mestu?
 
 
motor_z.jpg
 
 
 

Zimsko zagrevanje automobila pre kretanja uobičajen je ritual za mnoge vozače, ali je sa tehničkog aspekta kod većine savremenih vozila - nepotrebno. I ne samo to, zagravanje motora u mestu kada su temperature vazduha veoma niske može čak i da šteti vašem automobilu.

 

Kada se temperature spuste ispod nule, kao što je to slučaj poslednjih dana u Srbiji, često ćemo u jutranjim časovima čuti buku koja dolazi od automobila čiji motori rade u leru. Stručnjaci navode da je u pitanju je stara navika koja datira iz vremena kada su svi automobili imali motore sa karburatorima. Tada je zagrevanje motora na niskim temperaturama vazduha pre pokretanja vozila imalo smisla. Danas svi noviji modeli imaju elektronsko ubrizgavanja goriva. Senzori mere spoljašnju temperaturu i sistem prilagođava rad motora pa se smatra da je dovoljno da motor radi samo 30-60 sekundi pre polaska. Nakon toga može se započeti sa vožnjom jer će motor brže dostići radnu temperaturu ako je auto u pokretu, nego kada motor i dalje radi u leru.

 

Kada zagrevate motor u leru tokom hladnih dana, ne samo što bez potrebe trošite gorivo, već se sa određenih komponenti motora spira ulje koje podmazuje pokretne delove i sprečava njihovo oštećenje. Naime, benzinske motore pokreće mešavina vazduha i raspršenih čestica goriva koje isparava. Zbog niskih temperatura tokom zime, benzin sporije isparava, pa automobil automatski kompenzuje njegov manjak ubrizgavajući više goriva u mešavinu. Jedna od karakteristika benzina je da je dobar rastvarač, što dovodi do toga da spira motorno ulje sa zidova cilindara motora, ako automobil zimi zagrevate tokom dužeg perioda. Navika da zagrevamo motor automobila u mestu datira iz vremena pre osamdesetih godina 20. veka, i upotrebe karburatora. Nakon toga, umesto karburatora, počeli su da se koriste sistemi elektronskog ubrizgavanja goriva, tako da je zagrevanje postalo izlišno, pa čak i štetno.

 

Inače, pored buke koju proizvodi rad motora u leru, a koja će uznemiriti vaše komšije, za životnu sredinu mnogo su opasniji izduvni gasovi koje automobil ispušta tokom produženog rada motora u mestu.

 

Postoji još jedan važan razlog zašto zagrevamo automobil pre polaska. Tokom zime prijatnije nam je da sednemo u toplu kabinu nego da se smrzavamo u vožnji dok se auto ne zagreje. Iako je period potreban za zagrevanje putničke kabine kod savremenih vozila kraći nego pre, a neki modeli imaju i grejače u sedištima, mnogi od nas i dalje voze starije automobile koji se sporije greju. Ipak, imajte na umu da bespotreban rad vašeg automobila u leru direktno utiče na kvalitet vazduha koji udišete i da je bolje istrpeti malo hladnoće nego dodatno zagađivati vazduh koji je ionako lošeg kvaliteta.

 

Što se tiče zamagljenih i zaleđenih stakala na vozilu, uvek možete najpre da upotrebite magičnu krpu i strugač leda, pre nego što se usput vazduh iz ventilacionih otvora dovoljno zagreje i dovrši posao.

 

 

 

Izvor: TOYOTA club Serbia

Podeli ovaj post


Link to post

Ovi "stručnjaci" ne da zajebavaju narod nego još i misle da su svi sisali vesla.

Motor koji radi u mestu se ne podmazuje kako treba a onaj koji je u trku onda je ok, i auto kada radi na leru ili u mestu pod gasom je štetno a u trku pod gasom nije, ma daj.

Ovo me podseća na ono " Ajde da vidimo koliko brzo se glupost širi internetom" ili kao što je bilo kad sam bio klinac " Ajde da objavimo pomračenje Sunca i da se ne sme izlaziti napolje pa da vidimo koliko budala će da poveruje"

Izmenjeno od Miki91
  • Upvote 2

Podeli ovaj post


Link to post

Da.

Zaista ne znam (niti me preterano zanima) odakle je preuzet tekst. No on obiluje nelogicnostima i ima dosta netacnih informacija u njemu. Naravno, ne kazem i ne mislim da je ceo netacan, ali...

 

Krenucu od kraja. Magicna krpa?

Dal je autor clanka familijaran sa necim sto se pojavilo pre 50-tak godina a nosilo je ime "kanebo" ? ;)

 

Druga netacna informacija je u vezi brzine zagrevanja motora na radnu temperaturu.

Savremeni automobili su opremljeni motorima koji imaju bolji stepen iskoriscenja . To znaci da se od potrosenog goriva vise energije pretvara u kineticku, a manje u toplotnu energiju.

Nekadasnja dizel "legenda" (golf 1.6d) je vec nakon par stotina metara voznje grejao kao furuna, dok savremeni CR dizeli (osim ako nemaju grejace na gorivo) po otvorenom putu predju i vise od 10km pre 'pravog grejanja'.

 

Spiranje ulja...

Bice ga, stajali u mestu ili vozili, stim sto ce vam se motor brze zagrejati ako ga vozite.

Opet, sa druge strane rad pod opterecwnjem na visim obrtajima i rad u mestu na nizim nisu isto, tako da je meni kao laiku, ili ajd da kazem 'hobi mehanicaru' nejasno koji kompromis tu napraviti.

 

Dalje, clanak je nejasan i kontradiktoran i smislu sta autor smatra "grejanjem" motora.

Jer ako NE TREBA, cemu onda "pa se smatra da je dovoljno da motor radi samo 30-60sekundi pre polaska"?

Znaci li to da je u hladnim zimskim danima IPAK pozeljno dati motoru neko vreme da "prodise"?

Al onda se ne moze reci da je samo zagrevanje motora zabluda, vec eventualno da je 'zagrevanje do pune radne temperature' nepotrebno.

 

Sad ja jos malo da pametujem. Osim motora nigde i niko ne spominje druge pokretne delove automobila, a i oni se drugacije ponasaju u hladnim zimskim danima.

Tu prvenstveno mislim na menjac, ali i kocnice, lezajeve tocka i sl. ;)

Kakva su vasa misljenja o tome?

 

Sent from my LG-D320 using Tapatalk

Podeli ovaj post


Link to post

U manuelu moje mazde piše da se po startovanju motora sačeka 10 sekundi i onda krene osim ako je kupac iz Nemačke gde je to zakonom zabranjeno .

 

Послато са SM-J500H уз помоћ Тапатока

  • Upvote 1

Podeli ovaj post


Link to post

Nema tu nekog preteranog pametovanja.

U svakom manuelu piše da se vozilo koristi normalno, odmah i bez nekog preteranog čekanja, bez preterivanja sa obrtajima sve dok se ne postignu radne temperature.

Potrebno je da autu pomognemo da što pre postigne svoju radnu temperaturu a to ćemo svakako omogućuti laganim kretanjem i bez preterivanja sa papučicom gasa.

Ma koliko nekima se činilo apsurdno, tekst je tačan a u pretrazi na netu možete ukucati "zagrevanje na leru motora zimi je nepravilno" i izbaciće vam siaset tekstova koji su u praksi dokazani kao i to da mašinci i ljudi iz struke stoje iza toga.

ps: Oni koji i dalje sumnjaju u ispravnost svih tih tekstova mogu da nastave da greše ili da promene svoje navike i počnu da rade pravu stvar za svoj auto i motor.

 

 

 

Zagrevanje u mestu uništava motor automobila?

Izvor: polovniautomobili.com

Postavljeno 01.11.2016. u 13:59
 

Ako je napolju minus 20, da li treba da čekam 10 minuta kako bi se motor mog automobila zagrejao ili mogu odmah da krenem, kako savetuju neki „savremeni“ stručnjaci?

 

Teško da postoji bilo šta gore od vožnje automobila u zimskim uslovima. Tu su niske temperature koje „zgušnjavaju“ ulje (tj. utiču na viskozitet), stežu metal, otimaju snagu akumulatoru, lede brave… Jednostavno, koliko god se mi ne osećamo prijatno na 15 stepeni ispod nule, našem vozilu je još gore…

Zato su gotovo svi vozači već decenijama i generacijama ubeđeni da auto zimi treba da radi u mestu bar 10-15 minuta pre nego što krene. Tako su nas učili, nismo mi krivi, zar ne?

Iznenada, šok! Stručnjaci su otkrili da automobili ne treba da se zagrevaju u mestu! Ko je sad u pravu - ovi „sadašnji“ stručnjaci ili oni od ranije i zašto?

 

Konačan odgovor je…

Svi stručnjaci se slažu da nema smisla grejati auto u mestu duže od jednog minuta, bez obzira na doba godine ili temperaturu.

Međutim, kada krenete – ne forsirajte motor. Vozite u što nižim obrtajima, što sporije i bez oštrih ubrzavanja.

 

Da li su nas stručnjaci ranije lagali?

Nisu, zato što su i oni sami mislili da tako treba, a neki su i dalje uvereni da tako treba. Problem je u tome što su ranija istraživanja obavljana na motorima starijih generacija, dok za motore novijih generacija, uz uslov da koriste odgovarajuće ulje, važe malo drugačija pravila.

Pritom, čak i u nešto starijim uputstvima za korišćenje automobila teško ćete naći savet da treba ostaviti auto da radi u mestu 10-15 minuta, tako da je nepravedno reći da je ovo „nova priča“.

Dakle, situacija nije baš crno-bela... Starije motore sa karburatorom (i mineralnim uljem, mada je to potpuno druga priča i ne mora ništa da znači) ima smisla zagrevati nešto duže zato što imaju „primitivan“ sistem za određivanje smeše vazduha i goriva, pa tu dolazi do „trokiranja“ prilikom kretanja ili suviše jakog „ler“ gasa...

Ukoliko ste imali „jugića“ ili „keca“, dobro znate o čemu govorimo, mada sve zavisi i od toga kako ste koristili „saug“, od stanja motora i pratećih delova... Isto važi i za starije dizelaše.

Ipak, ni te automobile nema nikakvog smisla ostavljati da rade u mestu 10 ili 15 minuta, dok vi skuvate i popijete kafu.

 

Zašto?

Zato što će svaki motor neuporedivo brže postići radnu temperaturu ako je automobil u pokretu, što znači da će manje raditi na temperaturi ispod radne temperature.

Dok auto stoji u mestu npr. 15 minuta, neće moći da postigne radnu temperaturu i sve vreme će biti podmazivan hladnim uljem, pri čemu će i drugi elementi i sklopovi biti hladniji nego što bi trebalo da budu.

Kako zagrevanje u mestu uništava motor?

Ne uništava ga u bukvalnom smislu, ali mu skraćuje životni vek. Kao što smo gore već objasnili, motor će duže raditi na temperaturi nižoj od radne temperature, što nikako nije dobro za njega.

Tu je i spiranje ulja sa zidova cilindara. Motor radi tako što sagoreva smešu vazduha i goriva. Kada ova smeša uđe u cilindar, klip je kompresuje, svećica je zapali i upravo ta eksplozija koja nastane pokreće točkove vašeg automobila!

Kada je napolju veoma hladno, veoma je hladan i motor, pa benzin isparava osetno slabije nego pri višim temperaturama. Kako motor reaguje na ovu pojavu? Ubrizgava više goriva da bi odnos benzin-vazduh bio u skladu sa potrebama motora.

Međutim, taj višak goriva spira ulje sa zidova cilindara, a dolazi i do drugih negativnih efekata zbog nepravilnog sagorevanja, kao što je npr. degradacija samog motornog ulja. Stručnjaci kažu da dolazi i do mnogo drugih loših uticaja na motor, ali da to zavisi od vrste goriva, tipa motora, itd, pa nećemo ulaziti u detalje.

 

Zaključak

Sedite u auto, startujte motor i u zavisnosti od temperature, sačekajte od 30 do 60 sekundi i možete da krenete. U letnjim uslovima nećete mnogo pogrešiti ako sačekate i manje od 30 sekundi.

Međutim, veoma je važno da ne forsirate motor dok se ne zagreje! Držite ga na niskim obrtajima, vozite lagano i bez oštrih ubrzanja.

  • Upvote 1

Podeli ovaj post


Link to post

Zanimljiva tema, pa sad zarad sebe rešio malo da istražim i nađem na netu Owner manual ili što bi mi rekli upustvo za upotrebu :)

Za Celica modele T18 i T20 jasno stoji u upustvu na stranama 121, da pri startovanju motora posle par sekundi se može krenuti sa umerenom vožnjom, ali da ukoliko je spoljna temperatura manja od tačke mržnjenja ( čitaj nula stepeni ) onda je potrebno auto ostaviti na leru nekoliko minuta ( few minutes po engleskoj gramatici predstavlja broj veći od 5, tako je nekada bilo kad sam ja učio )

Za model T23 piše na strani 174 da u svakom trenutku nakon startovanja motora nezavisno od temperature se može krenuti sa umerenom vožnjom, ali u odeljku vezanom za menjač stoji tabela sa preporučenom brzinom kretanja u određenim stepenima prenosa ukoliko je temperatura ispod nule.

Dakle, dolazimo do toga da to baš nema veze toliko sa godištem auta ili da li je elektronsko ubrizgavanje jer i T18 i T20 imaju pa piše da se sačeka, e sad što na da kažemo novijim modelima u upustvu stoji da ne mora se zagreva, to ne vredi diskutovati, jednako je pokušaju analize književnog dela, šta je pisac hteo reći ne zna ni on sam. ( moja terorija zavere je da što pre crne da kupiš nov, ali to sam samo ja )

Ono čega se ja prdržavam, ukoliko je auto bio napolju a minus upekao pustim ga da se malo stabilizuje, zagreje dok sam ne spusti obrtaje, očistim prozore i retovizore pa polako krenem, do tada je on već malo podigao temperaturu.

  • Upvote 3

Podeli ovaj post


Link to post

Ja primetih da blinka spoljasnja temperatura kad upalim auto, a minus je... Dal je bitno, ne znam.

Podeli ovaj post


Link to post

mozemo polemisati do besvesti, kao i pozivati se na ove ili one izvore.

Isto kao sto bilo ko od nas ne krece na bilo koju sportsku aktivnost bez zagrevanja (razgibavanja) tako ni vozilo nije ODMAH u punoj formi.

e sad sto se u tekstovima manipulise vremenima, to je vec neka druga stvar.
Niko u danasnje vreme (a ni pre 40 godina su bili retki) nece grejati automobil 15 -20 minuta.

Ali ostaviti automobil dok sastuzete led ili na brzaka ocistite sneg (a to je od 0,5 do 2-3 minuta mu svakako nece skoditi.

 

Mudrorijama nikada kraja, a pozivanje na `strucnjake` uvek daje prostora za tumacenja.

dacu vam primer koji nema veze sa automobilima.

Lek `aspirin` (acetilsalicilna kiselina) je bio omiljeni lek nasih baka i majki. Pili smo ga pri svakoj prehladi, cak je postojao `deciji` (250mg), ili se davalo pola obicnog (pola od 500mg). Onda je doslo vreme da je taj lek `osudjen` za brojne nuspojave i kod dece i odraslih i maltene `izbacen`, da bi se danas primenjivao i za neke druge terapije osim temperature i bolova (na primer u terapiji kardiovaskularnih obolenja)

Ni za decu ispod 12 fodina je i dalje na `crnoj listi`.

Poenta je da vremenom razna istrazivanja daju odredjene rezultate a u zavisnosti sta je primarno istrazivanje mogu rezultirati i oprecnim rezultatima.
 :)

  • Upvote 1

Podeli ovaj post


Link to post

Ja primetih da blinka spoljasnja temperatura kad upalim auto, a minus je... Dal je bitno, ne znam.

Da, na E12 ti blinka vec od +1-2 da te opomene da postoji mogucnost poledice.

 

Послато са SM-J500FN

  • Upvote 1

Podeli ovaj post


Link to post

Svake godine neko novo otkrice i polemisanje iz pocetka na istu temu  :viber14:  Sto se mene tice generalno nikad nekrecem a da nesacekam nekoliko minuta da auto odradi u mestu(e sad dal to valja ili ne nzm al sam tako navikao) bilo to dal je zima,leto,prolece upaim auto sacekam par minuta (5+min) i onda lakano krecem sa voznjom do 2500rpm dok nedostigne radnu temperaturu ;)

Podeli ovaj post


Link to post

Po uputstvu proizvođača, zagrevanje motora u leru nije preporučljivo, već se laganom vožnjom stiže do radne temperature a posle cepaj Mile. Kao što piše da po toplom vremenu i dužoj vožnji treba sačekati kad se auto parkira od 20 sekundi do minut, zavisno od brzine i dužine puta pa onda ugasiti auto. Zimi lepše kad udjes u topao auto nego kad se voziš u hladnom i čekaš da počne da greje. Svako po svom izboru i mišljenju.

  • Like 1

Podeli ovaj post


Link to post

×