face flickr twit Instagram icon small youtube4

Zašto istraživanja o kvalitetu nisu realna?

on .

 

Park Place lexus what car jd power

 

Svake godine, čuveni američki magazin, Consumer Reports (CR), objavljuje listu najboljih i najgorih automobila prema njihovom istraživanju. Sudeći po CR-u, „godišnje na kućne adresu stigne oko četiri miliona pisama sa raznim pitanjima preko kojih vlasnici ocenjuju svoje automobile“, a magazin trenutno ima oko sedam miliona pretplatnika.

 

Neki od njih se kunu u CR dok ga drugi kritikuju, smatrajući da je previše površan i da ne pokazuje realnu sliku. Slična situacija je sa još jednim popularnim medijem, J.D. Powers (JDP), koji svake godine donosi listu vozila sa najviše i najmanje kvarova. Nije retkost da istraživanja drugih medija bude sasvim suprotno, a evo najčešćih razloga koje kritičari ističu.

Veoma mali broj ispitanih se odazove

Iako CR pošalje preko četiri miliona pisama na godišnjem nivou, “samo“ 480.000 osoba popuni papirologiju i pošalje je nazad. Američka populacija trenutno iznosi 315 miliona stanovnika, a 75% njih ima preko 18 godina. Ako se prisetimo da Amerikanci mogu da polažu vozački ispit sa 16 godina, cifra bi bila značajno veća, mada treba spomenuti da samo zato što neko ima dovoljno godina za vožnju ne znači i da poseduje automobil. Amerikanci godišnje kupe preko 17 miliona vozila pa tako ispitivanje “samo“ 480.000 vlasnika automobila raznih godišta je svakako  naizgled niska brojka, ali s druge strane, uzorak je više nego reprezentativan.

 

Vlasnici drugačije održavaju automobile

Jedno američko istraživanje je pokazalo da su vlasnici Hondi najuredniji kada je reč o svojim garažama. Oni ne samo što su veoma organizovani već i redovno čiste garaže, posebno tokom zimskih meseci. S druge strane, na samom dnu liste su se našli vlasnici domaćih (General Motors, Ford i Chrysler) proizvoda. Nije teško doneti zaključak da postoje velike šanse da vlasnici određenih automobila održavaju svoje ljubimce na drugačiji način, pa dok neki rade održavanja baš onako kako instrukcije kažu, postoje i oni koji često kasne sa zamenom ulja i filtera i ne menjaju ništa sve dok funkcioniše.

 

Kompanije pružaju različita uputstva

Da se nadovežemo na prethodni komentar, i same automobilske kompanije često umeju da pružaju sasvim različite savete kada je red o održavanju. Primera radi, poznati automobilski novinar, Jim Eldridge, se seća priče kada je njegovoj (1985.) Dodge Daytoni pukao zupčasti kaiš na 130.000 kilometara na satu. Radna knjižica nije pokazala da se on uopšte trebao promeniti već je logika kompanije verovatno bila “zameni kada pukne“. S druge strane, njegov kolega je imao značajno mlađu Nissan Maximu, a radna knjižica savetuje da se zupčasti kaiš promeni svakih 50.000 km. I ne samo to, već knjižica Maxime kaže da se ležaji treba da se promene na 100.000 kilometara, a slična cifra se neći pronaći u knjižici bilo kog američkog automobila. Tako da, na kraju dana, definicija “regularnog održavanja“ nije ista među proizvođačima.

 

Vlasnici koriste automobile za različite svrhe

Gotovo svake godine Lexus završava na prvom mestu najkvalitetniji brendova u Americi, a među prva četiri se nalaze i Toyota i Buick. Šta svi spomenuti proizvođači imaju zajedničko? Godine kupaca. Naime, prosečan kupac Lexusa ima 57 godina, Toyote 58, a Buicka 60. Stariji kupci ne samo što redovnije održavaju svoje automobile već i pažljivije voze i nisu poznati po agresivnosti. Kao što smo spomenuli, Lexus i Toyota su među brendovima sa najmanje kvarova, ali ona treća divizija japanskog giganta, Scion, se redovno nalazila na samom dnu liste. Šta Scion, koji je ugašen pre dve godine, ima drugačije? Još jednom – godine kupaca. Naime, Scion je imao najmlađe kupce na tržištu sa prosečnim godinama od samo 39. Slična analiza se može navesti i za neke druge trendove. Primera radi, Jeep je brend čiji vlasnici provode mnogo vremena na terenskoj vožnji je samim tim za očekivati da će imati više problema.

 

toyo 1

 

Određene percepcije o brendu

Određeni brendovi imaju toliko pozitivan imidž da vlasnici često neće da prihvate činjenicu da njihovi ljubimci ipak nisu perfektni. Moj kolega sa posla Piter (ili kako ja volim da ga zovem – Pero), je veliki ljubitelj Honde još od kasnih 1980-ih godina, kada je u srednjoj školi vozio Accord. Tokom 2010. godine, Pero je za suprugu kupio novi CR-V da zameni prethodni, koji je uništen u većem sudaru.

Iako je bio izuzetno zadovoljan ovim krosoverom, na 90.000 milja (144.000 kilometara) CR-V je zahtevao novi menjač – kvar od preko 4.500 dolara. Dve godine posle CR-V-a, Pero je sebi kupio novi Accord, ali ni sa njim nije mogao da prođe bez problema. Na 25.000 milja (40.000 kilometara), i ponovo na 40.000 milja (64.000 kilometara) je morao da menja diskove i pločice, a nešto kasnije je stigao i kvar od 800 dolara sa klimom.

 

Ako pitate Peru, on smatra navedene popravke kao “regularno održavanje“ i dalje preporučuje Hondu za kupovinu, a takođe je bio veoma srećan što je salon pristao da pokrije polovinu računa prvog problema sa kočnicama (Honda nudi fabričku garanciju na svaki deo prve tri godine ili 57.600 km). Oba problema su veoma česta na Hondama na američkom tržištu i internet je preplavljen njihovim pričama. Sama Honda je imala nekoliko opoziva i produžavala garanciju, ali kao i Pero mnogi kupci se i dalje vode logikom „zamenio sam menjač na 144.000 kilometara, sada sam opet miran toliko“.

CR često koristi prethodno iskustvo (kod određenih brendova)

Nije retkost da CR donese „preporuku“ na osnovu prethodnih rezultata, iako je proizvod potpuno novi. Jedan od najpoznatijih slučajeva se desio 2007. godine, kada je debitovala druga generacija Toyotinog pikapa Tundra. CR je bio brz da je proglasi za najkvalitetniji pikap i pritom pokaže najviše ocene za kvalitet mehanike, iako je priznao da je reč o novom modelu i da veliki broj ocena donosi na osnovu istraživanja u prošlosti. Kako to obično biva sa potpuno novim proizvodima, Tundra je u početku imala dosta „gremlina“ pa svega mesec dana nakon preporuke – CR je morao da skine Toyotinog velikana sa liste. Slična situacija se desila pre nekoliko godina sa Chevrolet Impalom, prvim automobilom koji je dobio maksimalne ocene od CR-a da bi kasnije uklonjen sa liste nakon skandala sa neispravnim bravama.

Definicija „velikog problema“

CR nije precizan u kategoriji gde od vlasnika očekuje da oceni da li je njihov ljubimac imao ikakvih većih problema. To predstavlja problem iz razloga što definicija „velikih problema“ može da bude protumačena drugačije, pa tako kvar od recimo 200 dolara za nekoga ko vozi jeftini Fiat 500 sigurno ne igra istu ulogu kao deset puta skuplji kvar na nekom premijum automobilu. J.D. Powers daje još manje detalja, pa tako objavljuje samo broj problema bez ikakve analize. Primera radi, prvoplasirani Lexus posle tri godine ima 99 problema na 100 vozila, a šta je tačno „problem“ može biti mnogo toga – od crknute sijalice do crknutog motora.

 

lexi 2

 

Bez predrasuda?

Većina istraživanja će reći da ne primaju novac radi reklamiranja pa samim tim „niko ne može da kupi njihove ocene“. Dok je to možda i istina, nije retkost da oni pokažu predrasude kada je reč o određenim automobilima. Primera radi, u februaru 2005. godine, CR je doneo uporedni test između Acure TSX (Honda Accord u Evropi) i Volvoa S40. CR se žalio kako S40 nema dovoljno prostora na zadnjim sedištima dok je za TSX rekao da je taman po meri, iako su brojke na sledećoj stranici pokazale da švedski predstavnik izlazi kao pobednik.

 

Slična situacija je važila i za ekonomičnost, pa je tako Acura dobila dobre ocene, a Volvo samo prelazne, iako su brojke na papiru identične. Pre nekoliko godina CR je testirao i dva popularna hibrida, Toyotu Camry i Forda Fusion (Mondeo u Evropi). I pored toga što je Fusion pobedio u gotovo svakom usporednom testu, konačan zaključak po mišljenju CR-a je nerešen iz razloga što japanski proizvođač vozila dosta duže proizvodi hibride.

Isti automobili, različiti rezultati

Saradnja između Chryslera i Mitsubishija iz 1990-ih godina je donela jedan novitet pod tri oznake. Mitsubishi Eclipse, Eagle Talon i Plymouth Laser su se proizvodili u istoj fabrici od strane istih radnika i od identičnih materijala. To znači da bi oni trebalo da dobiju i slične ocene, zar ne? Ali sudeći po CR-u, Eclipse je dobio visoke ocene po pitanju finalne izrade i mehanike dok su se Eagle i Plymouth morali zadovoljiti samo prelaznim ocenama. Posle takvog skandala CR je počeo da grupiše „blizance“ u jednu kategoriju.

Na kraju dana, mediji kao što su Consumer Reports i J.D. Powers nisu u potpunosti netačni. Ako se svi američki mediji slažu da je Lexus najbolji, a Fiat najgori to ipak govori mnogo o njima. Ipak, treba pogledati i druge aspekte, pre svega ko su ciljni kupci i kako je automobil održavan.

 

 

Izvor: Autorepublika.com

 

 

Ostavite komentar bez registracije

0 / 800 Character restriction
Your text should be less than 800 characters

Komentari

Preplati se za obaveštenja:
  • Nema Komentara
15 automobila koje vlasnici u SAD poseduju 15+ godina

15 automobila koje vlasnici u SAD poseduju 15+ godina

    Studija globalnog informatora, IHS Markit-a, pokazala je da je prosečna starost lakih vozila koji su u upotrebi u SAD gotovo 12 godina. Takođe, prosečno trajanje vlasništva novog vozila…

Pročitaj više..

U čemu se vozi prvi čovek Toyote?

U čemu se vozi prvi čovek Toyote?

    Japanska kompanija napravila je jedinstveni automobil zasnovan na Toyotinoj luksuznoj limuzini Century koji povremeno koristi direktor Akio Tojoda.   Premijum limuzina Century nije obična Toyota. Ovaj model zamišljen…

Pročitaj više..

Nova TOYOTA Supra i zvanicno

Nova TOYOTA Supra i zvanicno

Otkrivena je potpuno nova generacija sportskog kupea Toyota GR Supra u Detroitu. „Atletski građen“ dvosed prvi je model proizveden od strane TOYOTA GAZOO Racinga. Pokreće ga redni šestocilindrični twin-turbo motor,…

Pročitaj više..

TOYOTA RAV4 je najpopularniji SUV na svetu

TOYOTA RAV4 je najpopularniji SUV na svetu

    Tržište SUV automobila nastavilo je protekle godine da raste, pa je u celom svetu prodato 31,1 milion vozila ove klase, što je 6% više nego 2017, prema analiziFocus2Move.…

Pročitaj više..

Top 10+1: Najprodavanije limuzine u Americi

Top 10+1: Najprodavanije limuzine u Americi

      Tradicionalni putnički sedan automobili beleže pad prodaje u SAD iz godine u godinu pred navalom SUV/krosover vozila, ali su za mnoge kupce i dalje prvi izbor za…

Pročitaj više..

Da li je ovo nova Toyota Supra?

Da li je ovo nova Toyota Supra?

Teško da možemo da se setimo automobila koji je duže „dolazio“ od Toyote Supre. BMW Z4, koji je takođe doživeo „naporan porođaj“, premijerno je predstavljen, a debi japanskog „brata“ možemo…

Pročitaj više..

TOYOTA Supra: Legenda se vraća

TOYOTA Supra: Legenda se vraća

    Konačno. Toyota je danas i zvanično potvrdila da će dugo najavljivanu novu generaciju Supre predstaviti u januaru sledeće godine, i to na NAIAS sajmu automobila u Detroitu. Kao…

Pročitaj više..

Supra nije jedina: TOYOTA vraća još dva legendarna modela?

Supra nije jedina: TOYOTA vraća još dva legendarna modela?

    Sve glasnije su priče kako dolazak nove Supre nije kraj, već samo početak jedne prelepe priče. Verovali ili ne, nakon Supre iz Toyote bismo mogli dobiti još dva…

Pročitaj više..

Lexus ES: Prvi serijski auto sa kamerama umesto retrovizora

Lexus ES: Prvi serijski auto sa kamerama umesto retrovizora

    Lexus ES je postao prvi serijski automobil koji umesto klasičnih bočnih ogledala ima kamere. Ipak, postoji „kvaka“. Lexus ES sa kamerama umesto bočnih retrovizora će biti dostupan samo…

Pročitaj više..

Toyota na Sajmu automobila u Parizu u znaku inovacije

Toyota na Sajmu automobila u Parizu u znaku inovacije

    Na Sajmu automobila u Parizu ove godine, Toyota će prikazati kako ojačava svoje temelje i priprema se za budući rast.   Novi štand Automobilska industrija ulazi u prelazno…

Pročitaj više..

WRC 2018 – Rally Turkey – Zlatni het trik Ot Tanaka, TOYOTA 1 & 2

WRC 2018 – Rally Turkey – Zlatni het trik Ot Tanaka, TOYOTA 1 & 2

    Estonac, 30-godišnji OT TANAK, najuspešniji ovogodišnji vozač TOJOTE, sa svojim suvozačem MARTINOM JERVEOJA, pobednik je užasno teškog RELIJA TURSKA, koji se posle 7 godina pauze opet našao u…

Pročitaj više..

WRC 2018 Rally Turska – Horor, lomljave, požar i dupli uspeh Toyote

WRC 2018 Rally Turska – Horor, lomljave, požar i dupli uspeh Toyote

    Ove septembarske subote na plažama Marmarisa i Ičmelera, poznatih turskih letovališta, mogla je da se čuje povremena rika snažnih reli automobila, koji su u obližnjim planinama nastavili jurnjavu…

Pročitaj više..

 Osveženi Subaru BRZ

Osveženi Subaru BRZ

    Unapređeni model za sada je dostupan u Japanu Iako je BRZ već sedmu godinu prisutan na tržištu, Subaru i dalje modifikuje aktuelni model, a ne izlazi u javnost…

Pročitaj više..

Toyota zaustavila proizvodnju u Japanu zbog zemljotresa

Toyota zaustavila proizvodnju u Japanu zbog zemljotresa

    Toyota Motor Corp. zaustavlja veći deo proizvodnje u Japanu, što je posledica veoma snažnog zemljotresa na severu zemlje. Zbog potresa i prekida lanca snabdevanja, najveći japanski proizvođač auotmobila…

Pročitaj više..

Toyota opoziva milion hibridnih vozila zbog tehničkog problema

Toyota opoziva milion hibridnih vozila zbog tehničkog problema

Japanski automobilski gigant Toyota je najavio u sredu da će povući više od milion hibridnih vozila širom sveta zbog problema s električnim žicama koji bi mogao da izazove požar u…

Pročitaj više..

Dolazi nova uzbudljiva era za Corollu!

Dolazi nova uzbudljiva era za Corollu!

-Naziv modela Corolla postaje globalno ime nove generacije Toyotinog C-segmenta. Postojeći model Auris zameniće hečbek, sedan i karavan verzija Corolle koji će biti dostupni u Evropi početkom 2019. godine -Promena…

Pročitaj više..

Shell investira u mrežu pumpi za vodonik u Holandiji

Shell investira u mrežu pumpi za vodonik u Holandiji

Najkasnije do početka 2020. godine vodonik (H2) će biti dostupan na dve Shellove pumpe u regionu Amsterdam, i to u gradovima Hagu i Peseu. Shell već radi na mreži pumpi…

Pročitaj više..

Obnovljeni Toyota Aygo

Obnovljeni Toyota Aygo

Toyota Srbija je na svom zvaničnom sajtu objavila cenovnik za obnovljeni model Aygo koji u našoj zemlji startuje po ceni od 9.950 evra. Toliko košta Aygo sa 3 vrata, X…

Pročitaj više..

 Akio Toyoda o pobedi na trci 24h Le Mansa

Akio Toyoda o pobedi na trci 24h Le Mansa

    „Ove godine smo pobedili na trci 24h Le Mans. Želim da uživam u tom osećaju danas sa svim našim fanovima, koji nas dugo godina podržavaju."   „Hvala na…

Pročitaj više..

Toyota: Naš prioritet ostaju hibridne pogonske opcije

Toyota: Naš prioritet ostaju hibridne pogonske opcije

  I dok sve više automobilskih kompanija intenzivno priprema automobile koje će pokretati samo elektromotori, u Toyoti će u doglednoj budućnosti ostati fokusirani na razvoj i proizvodnju hibridnih pogonskih opcija.…

Pročitaj više..

Newsletter

TOYOTA club Serbia - Kalendar

13. Tradicionalni skup

Beograd | Košutnjak | 09. April 2017. | 11h